درمان چرخش مچ پا به داخل در کودکان

چرخش مچ پا به داخل در کودکان | علت، علائم و درمان

چرخش مچ پا به داخل در کودکان می‌تواند به صورت طبیعی در کودکان رخ دهد و معمولاً تا سن یا پنج سالگی بهبود می‌یابد اما در مواردی شاهد آن خواهیم بود که این مسئله بر روی پای کودک ماندگار می‌شود و باید حتما درمان انجام شود تا مچ پا به سمت داخل نچرخد. این مشکل برای کودکان با درد و زمین خوردگی های متعدد همراه است. اگر کودک شما هم علائمی مشابه با این ناهنجاری دارد بهتر است که این مقاله را مطالعه کنید تا راه های درمانی را بیابید.

truncate dir-rtl

چرخش پا به سمت داخل یا خارج پا

چرخش مچ پا به داخل در کودکان چیست؟

چرخش مچ پا به داخل در کودکان نوعی ناهنجاری با چالش بسیار شناخته می‌شود. کودکان که دچار این ناهنجاری می‌شوند، در زمان راه رفتن پای خود را به سمت داخل می‌چرخانند که باید در کودکی تشخیص و درمان شود. عوامل مختلفی باعث ناهنجاری چرخش مچ پا به داخل در کودکان می‌گردد، از مهمترین عوامل چرخش مچ پا مشکلات مادرزادی و اختلالات ژنتیکی و صافی کف پا است. این بیماری گاها در یک و در برخی موارد در هر دو پا به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: شکستگی صفحه رشد در کودکان

علائم چرخش مچ پا به داخل در کودکان

بیماری انگشت کفتری یا چرخش مچ پا در کودکان معمولا تا سنین 8 الی 10 سالگی بهبود پیدا می‌کند. برخی علائم این بیماری چرخش پا به سمت داخل و اختلال در حرکت است. در صورتی که ناهنجاری برای یک پا باشد، باعث لنگیدن در زمان راه رفتن کودک می‌شود. این ناهنجاری در کودکان باعث زمین خوردن مکرر در زمان راه رفتن شده و درد بسیاری را برای کودک به همراه دارد.

علت چرخش مچ پا به داخل در کودکان

بروز مشکل چرخش مچ پا به داخل در کودکان به عوامل مختلف بستگی دارد. یکی از این دلایل چرخش استخوان درشت نی به سمت داخل به دلیل فضای کم در رحم مادر است که باعث می‌شود مچ پا به تدریج به سمت داخل خم شود. دیگر مورد چرخش قوزک پا بر روی استخوان پاشنه است که این عارضه نوعی ناهنجاری مادرزادی است.

بیشتر بخوانید: دررفتگی مادرزادی مفصل زانو

چرخش مچ پا به داخل در کودکان

روش های درمان چرخش مچ پا به داخل در کودکان

درمان ناهنجاری چرخیدن قوزک پا به داخل با توجه به شدت و علت آن در کودکان متفاوت است. در ادامه برخی از این روش های درمانی را بیان می‌کنیم. باید توجه داشت هر گونه درمان با تجویز پزشک انجام شود و از درمان خودسرانه اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: بیماری های ارتوپدی اطفال

• برخی از ابزار پزشکی برای درمان چرخش مچ پا به داخل در کودکان موجود است که عبارتند از بریس، آرتز، کفی مخصوص کفش.
  • در زمانی که وسایل کمکی مانند بریس در اصلاح این ناهنجاری کمک نکند، برای درمان، پای کودک گچ گرفته می‌شود.
  • در روش دارو درمانی، پزشک با تجویز برخی داروها میزان التهاب و درد ناحیه پا در کودک را کاهش داده که باعث تسریع روند درمان می‌شود.
  • تقویت عضلات با فیزیوتراپی بهترین و موثر ترین روش در جهت بهبود این ناهنجاری است. در این روش درمانی با تقویت عضلات پا و اصلاح جهت کجی، علائم درد و کشیدگی عضلات در کودکان بهبود پیدا می‌کند.
  • در صورتی که روش های غیر جراحی در بهبود چرخش مچ پا به داخل در کودکان موثر نباشد، بهترین و آخرین روش درمانی عمل جراحی بر روی پای کودک است.

در ادامه، به برخی از سوالات متداول درباره چرخش مچ پا به داخل در کودکان پاسخ خواهیم داد:

آیا چرخش مچ پا به داخل در کودکان طبیعی است؟

چرخش مچ پا به داخل در کودکان در مواردی طبیعی است، به عنوان مثال در کودکان که هنوز در حال رشد هستند. این وضعیت معمولاً به صورت خود به خودی در طول رشد و تقویت عضلات پا ترمیم می‌شود، نیاز به درمان ندارد.

چه زمانی باید نگران چرخش مچ پا به داخل در کودکان باشم؟

در صورتی که چرخش مچ پا به داخل در کودک شما به طور شدید باشد، باعث مشکلاتی مانند درد، ناراحتی، مشکلات در راه رفتن یا تأثیر منفی بر عملکرد روزمره شود، باید برای درمان اقدام کنید.

آیا کف پا صاف باعث چرخش مچ پا به داخل می‌شود؟

کف پا صاف و کف پا بدون گودی می‌تواند باعث چرخش مچ پا به داخل شود. این وضعیت معمولاً به علت ضعف عضلات پا به وجود می‌آید.

چرخش مچ پا به داخل در کودکان وضعیت ناخوشایندی است که گاهی به دلایل مادرزادی یا بروز حوادث ایجاد می‌شود اما خوشبختانه با تکنیک های متعدد و پیشرفته ای قابل درمان است. برای برطرف سازی این مشکل ابتدا باید دلیل بروز آن مشخص شود و همچنین باید در زمان مشاهده علائم چرخیدن مچ پا به سمت داخل در سنین کودکی به پزشک متخصص مربوطه مراجعه کرد زیرا درمان در بزرگسالی بسیار سخت است و استخوان ها از حالت نری خارج شده و شکل می‌گیرند.