تغذیه بعد از جراحی پای پرانتزی

صفر تا صد مراقبت‌های بعد از جراحی پای پرانتزی

مراقبت‌های بعد از جراحی پای پرانتزی یکی از مهم‌ترین مراحل پس از جراحی استئوتومی زانو است. انجام این مراقبت‌ها برای کاهش عوارض جراحی، کوتاه‌تر کردن دوره نقاهت و تسریع بهبودی ضروری است. اطلاع داشتن از تمامی مراقبت‌های لازم پس از جراحی استئوتومی زانو و توجه و رعایت دقیق آنها به شما کمک خواهد کرد تا در مدت زمان کوتاه‌تری به فعالیت روزمره خود بازگردید و کیفیت بالایی را در زندگی خود تجربه کنید. اگر شما هم به تازگی جراحی استئوتومی زانو انجام دادید یا می‌خواهید این جراحی را انجام دهید توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مراقبت‌های بعد از جراحی پای پرانتزی

اهمیت رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی پای پرانتزی

مراقبت‌های لازم پس از جراحی پای پرانتری باعث جوش خوردن صحیح و کامل استخوان می‌شود و دوره بهبودی را کوتاه‌تر می‌کند. تمامی این مراقبت‌ها منجر به آسان‌تر گذشتن دوران بهبودی و کاهش احتمال خونریزی و تورم می‌شود. خطرات ناشی از بروز عفونت در ناحیه جراحی با رعایت اصول مراقبتی قابل کنترل است.

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل انجام صحیح مراقبت‌های بعد از جراحی استئوتومی زانو کاهش درد و ناراحتی پس از جراحی است. این مراقبت‌ها به بازگشت عملکرد طبیعی پا کمک بسیار زیادی می‌کند و باعث تقویت عضلات و حفاظت از محل جراحی می‌شود.

مراقبت‌های مهم بعد از جراحی پاهای پرانتزی

مراقبت‌های بعد از جراحی پای پرانتزی شامل دسته‌ای از اقدامات مراقبتی و محدودیت‌های حرکتی است که باعث بهبودی سریع‌تر بیمار می‌شود. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

●      مراقبت از زخم برای جلوگیری از بروز عفونت

●      خشک نگه‌داشتن زخم و پوشاندن آن در زمان استحمام

●      مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از تورم شامل استفاده از کمپرس آب سرد و خودداری از آویزان نگه‌داشتن پاها

●      استفاده از واکر به مدت یک ماه

●      استفاده از زانوبند مخصوص و بریس برای محافظت و حمایت از پا به مدت یک هفته تا سه هفته

●      عدم انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین بدون مشورت با پزشک

●      پرهیز از رانندگی به مدت 4 تا 6 هفته

●      داشتن رژیم غذایی صحیح حاوی فیبر و مواد مغذی

●      مصرف مرتب داروهای تجویز شده و خودداری از مصرف خودسرانه داروها

●      عدم ثابت نگه‌داشتن پاها به مدت طولانی و حرکت مچ پا و منقبض کردن عضلات ران

●      قرار دادن پاها کمی بالاتر از سطح قلب برای جلوگیری از خونریزی و درد

بیشتر بخوانید: زانوی پرانتزی در کودکان

ویدئوی جراحی پای پرانتزی که توسط دکتر زرگرباشی انجام شده است را مشاهده کنید:

truncate dir-rtl

پای پرانتزی یک طرفه

در ادامه به برخی دیگر از مراقبت‌ها اشاره کرده‌ایم:

مدت زمان بستری در بیمارستان پس از جراحی استئوتومی زانو

جراحی استئوتومی زانو یک جراحی پیچیده است که حدود 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد. این جراحی در بیشتر موارد با بیهوشی عمومی و در برخی موارد با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. مدت زمان بستری در بیمارستان پس از جراحی استئوتومی زانو بر اساس وضعیت عمومی بیمار متغیر است.

بعد از بررسی وضعیت عمومی بیمار، ممکن است همان روز از بیمارستان مرخص شود. برخی از بیماران یک یا چند شب در بیمارستان بستری می‌شوند. در حالت کلی لازم است بیمار برای از بین رفتن اثر بیهوشی و دریافت مرتب آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی یک روز در بیمارستان بماند.

کنترل درد بعد از جراحی استئوتومی زانو

ممکن است دوران ریکاوری و نقاهت پس از جراحی استئوتومی زانو دردناک باشد. این درد ناشی از تغییرات صورت گرفته در استخوان است و بهتر است در همان ابتدا کنترل شود. با وجود مسکن‌های خوراکی و برخی از پمادها بخش زیادی از درد ناشی از جراحی در بیمارستان و بعد از ترخیص برطرف می‌شود.

بعد از جراحی برخی مسکن‌ها برای کنترل این درد توسط پزشک تجویز می‌شوند. پس از ترخیص لازم است بیمار به صورت مرتب تمامی داروهای تجویز شده را مصرف نماید. توجه به مصرف داروها موجب آرام شدن درد بیمار می‌شود. در صورت عدم کنترل درد به وسیله مسکن‌های تجویز شده، لازم است با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی

تغذیه بعد از جراحی پای پرانتزی

توجه به تغذیه بعد از جراحی پای پرانتزی بسیار مهم است. داشتن رژیم غذایی صحیح و سرشار از فیبر باعث تقویت عضلات پا می‌شود و به بهبود سریع‌تر فرد کمک می‌کند. تقویت سیستم ایمنی بدن از خطرات بروز عفونت در محل جراحی پیشگیری می‌کند و فرآیند التیام را تسریع می‌بخشد.

رژیم غذایی مغذی حاوی آنتی اکسیدان به عنوان یک ضدالتهاب طبیعی عمل می‌کند و باعث کنترل التهاب و کاهش درد می‌گردد. ویتامین D و کلسیم به تقویت عضلات پا کمک می‌کند و باعث تسریع جوش خوردن استخوان زانو می‌شود. پروتئین و کلسیم هم کمک بسیار زیادی به تقویت عضلات پا و کوتاه‌تر شدن دوره بهبودی خواهد کرد.

در حالت کلی داشتن یک رژیم غذایی غنی سرشار از فسفر، کلسیم، آهن و ویتامین D و C بسیار مهم است. با در نظر گرفتن موارد فوق، بهتر است پیش از مصرف هرگونه مواد غذایی با پزشک خود مشورت کنید و از دستورالعمل‌های او تبعیت کنید.

بازگشت به فعالیت پس از جراحی پای پرانتزی

انجام فعالیت‌های روزمره پس از جراحی یکی از دغدغه‌های بیشتر افراد است. این مورد نیز جای نگرانی ندارد؛ زیرا بیمار از روز بعد از جراحی می‌تواند با عصا و واکر راه برود. در صورت انجام صحیح مراقبت‌های بعد از جراحی پای پرانتزی بعد از 1 ماه می‌توانید به زندگی عادی و محل کارتان باز گردید. این جراحی هیچ محدودیتی برای فعالیت فیزیکی بیمار در دوران نقاهت نخواهد داشت.

نکته مهمی که در روزهای پس از جراحی وجود دارد، توجه به عدم اعمال فشار بر پاها است. بعد از گذشت 3 ماه امکان انجام ورزش‌های سبک و پیاده‌روی وجود دارد. برای انجام ورزش‌های حرفه‌ای لازم است 9 ماه صبر کنید. بهتر است پیش از بازگشت به فعالیت پس از جراحی پای پرانتزی با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است بر اساس شرایط فیزیکی و روند بهبود و جوش خوردن استخوان نیاز به استراحت بیشتری داشته باشید.

ممنوعیت‌های بعد از جراحی پای پرانتزی

در نظر گرفتن برخی ممنوعیت‌ها بعد از جراحی پای پرانتزی برای پیشروی مطلوب روند بهبودی ضروری است. یکی از مهم‌ترین موارد عدم اعمال فشار بر روی زانوها پس از جراحی است. دومین مورد امتناع از استحمام با آب گرم است. این کار باعث افزایش تورم و التهاب در محل جراحی می‌شود. همچنین برای جلوگیری از عفونت، محل زخم جراحی نباید در معرض رطوبت و آب قرار گیرد.

توجه داشته باشید که پاهای خود را آویزان نگه ندارید زیرا این مورد باعث بروز کبودی می‌شود. مصرف سیگار و الکل و داشتن رژیم غذایی نادرست روند بهبود و التیام زخم را بسیار کندتر می‌کند و خطر بروز عفونت را تشدید می‌کند. در نظر داشتن این ممنوعیت‌ها به شما کمک خواهد کرد تا روند بهبودی پس از جراحی را به خوبی طی کنید.

دوره نقاهت پس از جراحی استئوتومی زانو چقدر است؟

دوره نقاهت پس از جراحی استئوتومی زانو بسته به روند بهبودی، وضعیت عمومی بیمار و تشخیص پزشک در بیماران متفاوت است. معمولا بیماران 2 الی 4 هفته می‌توانند زندگی عادی خود را با فعالیت‌های سبک از سر بگیرند. بهبودی بیماران معمولا 2 الی 3 ماه طول می‌کشد.

فیزیوتراپی پس از جراحی استئوتومی زانو چه تاثیری دارد؟

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی پای پرانتزی انجام صحیح و به موقع فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی در بازتوانی حرکت پا بسیار موثر است و بهتر است یک هفته بعد از جراحی به شکل اصولی و تحت نظر پزشک و فیزیوتراپیست آغاز شود.

چند روز پس از جراحی می‌توانم حمام کنم؟

بهتر است تا 3 روز پس از جراحی از استحمام خودداری کنید. 3 روز پس از جراحی نیز در زمان حمام کردن لازم است بخیه‌های خود را بپوشانید تا در معرض رطوبت و خیس شدن قرار نگیرند.

جراحی استئوتومی زانو یکی از موثرترین روش‌ها در درمان پای پرانتزی است. این جراحی با در نظر گرفتن مراقبت‌های بعد از جراحی پای پرانتزی دارای نتیجه‌ای موثر و کارآمد است. تمامی مراقبت‌های لازم پس از جراحی استئوتومی زانو باعث تسریع بهبودی و کاهش هرگونه عوارض احتمالی می‌شود. اغلب مراقبت‌های ذکر شده در زمینه اعمال محدودیت‌های حرکتی، مراقبت از زخم، تغذیه و استفاده از ابزار طبی نظیر واکر، بریس، زانو بند مخصوص و … است. برای دستیابی به نتیجه ایده‌آل بهتر است پیش از انجام جراحی با پزشک خود در رابطه با مراقبت‎های لازم پس از جراحی مشورت کنید.