درمان پای ضربدری در کودکان

درمان زانوی ضربدری در کودکان؛ قطعی و تضمینی

درمان زانوی ضربدری در کودکان بستگی به علت ایجاد آن در کودک دارد. تعداد زیادی از کودکان در سراسر دنیا با زانوی ضربدری مواجه می‌شوند که علت ایجاد آن از ژنتیک گرفته تا آسیب‌های استخوانی می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان والدین زمانی که در نشستن یا راه رفتن کودک تغییراتی مشاهده کردید یا حس کردید که در عکس‌ها یا راه رفتن فرزندتان پای پرانتزی دارد، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر بعد از معاینه این مشکل تشخیص داده شود، اقدامات درمانی مانند تمرینات و داروهای مکمل شروع می‌شوند.

درمان زانوی ضربدری در کودکان

درمان زانوی ضربدری در کودکان امکان پذیر است؟

زانوی ضربدری در کودکان علاوه بر ژنتیک دلایل دیگری مانند ناهنجاری‌های استخوانی، عفونت یا صدمه در پاها و راشیتیسم دارد. برای درمان زانوی ضربدری در کودکان لازم است که پزشک به خوبی آن را تشخیص دهد. پس از بررسی سوابق کودک و گرفتن شرح حال از او، نوبت به تشخیص می‌رسد.

معمولا نمی‌توان این مشکل را در کودکان به خوبی تشخیص داد، زیرا بدن آن‌ها در حال رشد است و نمی‌توان به صورت قطعی نظر داد. پس از تشخیص دقیق و اطمینان حاصل کردن از ضربدری بودن زانوی کودک، باید درمان مناسب او در دستور کار پزشک قرار بگیرد. خوشبختانه راه‌های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد. برای تاثیرگذاری بهتر لازم است که علت ضربدری شدن زانو تشخیص داده شود و سپس هر چه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام شود.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان زانوی ضربدری در کودکان

خوشبختانه زانوی ضربدری مشکلی است که علائم ظاهری دارد و به راحتی قابل تشخیص خواهد بود، اما اگر این مشکل خفیف باشد تا زمانی که کودک درد شدیدی نداشتته باشد، متوجه نخواهید شد. به محض این که متوجه شدید فرزندتان زانو درد شدیدی دارد و به هیچ عنوان درد آن برطرف نمی‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید. درد زانو ممکن است باعث ایجاد آرتروز یا محدودیت در زندگی روزمره شود بنابراین باید سریعا توسط بهترین جراح پای ضربدری در تهران تحت درمان قرار گیرد.

روش‌های درمان زانوی ضربدری در کودکان

برای درمان زانوی ضربدری در کودکان راه‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

درمان با استفاده از ورزش

اگر چه ممکن است کودکان از این روش استقبال نکنند، اما تاثیرگذاری آن بسیار زیاد است. ورزش شامل حرکات کششی می‌شود که باید به صورت روزانه انجام شوند تا تاثیرگذار باشند. فیزیوتراپی هم گزینه دیگری است که می‌تواند به درمان زانوی ضربدری کمک کند، اما معمولا کودکان از آن استقبال نمی‌کنند. سعی کنید با راضی کردن کودک به انجام حرکات کششی وزن او را در حالت تعادل نگه داشته و عضلاتش را تا حد زیادی تقویت کنید.

بیشتر بخوانید: جراحی پای پرانتزی

کاهش وزن

بسیاری از کودکانی که دارای اضافه وزن هستند دچار پای پرانتزی و زانوی ضربدری می‌شوند. علت این امر فشار آوردن بیش از حد به استخوان‌ها و عضلات در این قسمت است. اگر به تشخیص پزشک کودک دارای اضافه وزن است، بهتر است با دریافت یک رژیم غذایی نسبت به کاهش وزن او اقدام کنید تا وضعیت زانوها تا حدی بهبود یابند.

دارو و مکمل

گاهی اوقات عامل ایجاد زانوی ضربدری ژنتیک است و به راحتی رفع نمی‌شود. در این صورت برای جلوگیری از پیشرفت آن در ابتدا پزشک داروها و مکمل‌هایی را تجویز می‌کند و سپس سایر گزینه‌های درمانی در نظر گرفته خواهد شد. مکمل‌ها نقش زیادی در تقویت مفاصل زانو دارند.

جراحی

درمان زانوی ضربدری در کودکان با استفاده از جراحی زمانی توصیه می‌شود که علاوه بر داشتن درد زیاد هیچ یک از درمان‌های قبلی پاسخگو نباشد. این روش جراحی رشد هدایت شده نام دارد و برای انجام آن یک قطعه فلز وارد زانوی کودک می‌شود. این صفحه فلزی به طور دائمی در زانو قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که استخوان‌ها در جهت صحیح رشد کنند. با افزایش سن و تکمیل شدن رشد استخوان‌ها، پزشک از یک جراحی دیگر استفاده کرده تا صفحه فلزی از زانو خارج شود. اگر این روش جراحی هم پاسخگو نباشد چاره ای به جز تعویض زانو باقی نخواهد ماند.

آیا می‌توان زانوی ضربدری را به طور کامل اصلاح کرد؟

معمولا اگر زانوی ضربدری ناچیز و خفیف باشد، به مرور برطرف می شود، اما در صورت شدید بودن و داشتن درد باید تحت درمان قرار بگیرد تا از ایجاد آرتریت و مشکلات راه رفتن جلوگیری شود.

آیا کفی طبی در درمان زانوی ضربدری در کودکان تاثیرگذار است؟

کفش‌هایی که دارای بالابرنده پاشنه یا کفی طبی هستند می‌توانند در اصلاح وضعیت پاها نقش زیادی داشته باشند.

به جز ورزش و جراحی چه راه درمانی دیگری توصیه می‌شود؟

استفاده از زانوبند در هنگام خواب توصیه می‌شود.

مشکلات مفصلی و استخوانی در هر سنی قابل رخ دادن هستند. زانوی ضربدری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند از سنین  کودکی آغاز شده و اگر شدید باشد و تحت درمان قرار نگیرد تا بزرگسالی ادامه پیدا کند. معمولا تشخیص این امر سخت نیست و با مشاهده راه رفتن فرزند خود به راحتی می‌توانید متوجه این موضوع شوید. برای درمان آن گزینه‌های زیادی وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم. یافتن یک پزشک حاذق و ماهر می‌تواند به دریافت بهترین نتیجه از درمان کمک کند. دکتر زرگرباشی یکی از بهترین متخصصان در زمینه درمان زانوی ضربدری در کودکان محسوب می‌شود. برای تعیین نوبت می‌توانید با شماره تلفن ۲۱۸۸۷۰۰۰۰۱ تماس بگیرید.