اصلاح پای پرانتزی بدون جراحی

اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی؛ معرفی بهترین روش ها

اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی یکی از روش‌های کارآمد برای درمان زانوی پرانتزی است. این عارضه در برخی از افراد از نوزادی بروز می‌یابد و به مرور زمان تشدید می‌شود. داشتن اطلاعات موثر برای اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی به شما کمک می‌کند تا به راحتی در راستای درمان این عارضه اقدام کنید. اقدام سریع و به موقع درمان زانوی پرانتزی باعث حصول نتیجه بهتر می‌شود. اگر شما یا فرزندتان دچار این مشکل هستید به شما توصیه می‌کنیم به اصول اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی در این مقاله توجه کنید. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی

اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی چگونه است؟

زانوی پرانتری در کودکان یک ناهنجاری اسکلتی است که در آن زانوها به سمت خارج مایل می‌شود. این عارضه به حالتی اطلاق می‌شود که در زمان ایستادن و جفت کردن پاها، فاصله زیادی در میان زانوها و ساق پاها دیده ‌شود. بروز انحراف زانو در نوزادی به دلیل تنگ بودن فضای نوزاد در رحم، بیماری‌هایی نظیر بلانت، نرمی استخوان و … بروز می‌یابد و در صورت عدم درمان به موقع با افزایش سن میزان آن شدت می‌یابد.

اصلاح این عارضه رایج در میان کودکان و بزرگسالان با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. روش‌های بدون جراحی یکی از موثرترین و پرطرفدارترین روش‌های اصلاح زانوی پرانتزی است. این روش‌ها  با تقویت عضلات اطراف زانو و استخوان‌ها از تشدید این عارضه جلوگیری می‌کند و منجر به اصلاح وضعیت فرم پاها و بهبود آن می‎شود.

روش‌های اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی

اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی به روش‌های مختلفی در حال انجام است. درمان این عارضه بسته به میزان و درجه ناهنجاری و بر اساس برخی ویژگی‌های فردی نظیر سن و … با در نظر داشتن گزینه‌های مختلف انجام می‌شود. تشخیص روش موثر با در نظر گرفتن موارد فوق توسط بهترین فوق تخصص ارتوپدی اطفال انجام می‌شود.

از جمله رایج‌ترین روش‌ها می‌توان به ورزش و حرکات اصلاحی، ماساژ درمانی، استفاده از ارتز و بریس و فیزیوتراپی اشاره کرد. در ادامه به بررسی هر یک موارد زیر خواهیم پرداخت:

روش‌های اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی

ورزش و حرکات اصلاحی

اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی به کمک ورزش و حرکات اصلاحی یک روش بسیار موثر است. اغلب پزشکان برای درمان این عارضه به انجام ورزش و حرکات اصلاحی تاکید بسیار زیادی دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده، انجام حرکات کششی با تقویت عضلات پا، عضلات بالای ران و پیرامون زانو تاثیر بسزایی در درمان زانوی پرانتزی خفیف دارد.

این ورزش‌ها و حرکات اصلاحی شامل تمرین‌های استحکامی و تمرینات تعادلی و کششی است که عضلات فرعی زانو را تقویت کرده و منجر به بهبود تعادل، اصلاح ظاهر پرانتزی بودن زانو، کاهش شدت این عارضه و کاهش درد در این ناحیه می‌گردد. حرکات اصلاحی بسته به نوع دفورمیتی زانو، وضعیت بالینی فرد، سن او و سایر موارد توسط پزشک و فیزیوتراپیست تجویز می‌گردد.

در بزرگسالان حرکات تقویتی ران باعث تقویت مفاصل و عضلات این بخش می‌شود و با نزدیک کردن ران‌ها باعث بهبود و کاهش میزان پرانتزی بودن زانو می‌گردد. تمرین‌های مختلفی برای تقویت عضلات ساق و ران پا وجود دارد. بدنسازی، پیلاتس، یوگا از جمله ورزش‌های اصلاح کننده زانوی پرانتزی هستند. درمان پای پرانتزی در کودکان نیز این تمرینات تحت نظر پزشک قابل انجام است.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یکی از روش‌هایی است که برای رفع انحراف زانو علی‌الخصوص در سنین پایین انجام می‌شود. در کودکانی که از بدو تولد دچار عارضه انحراف زانو هستند، برخی ماساژها توسط پزشک انجام داده می‌شود که در اصلاح انحراف بسیار تاثیرگذار است. یکی از ماساژها صاف کردن پا و جمع کردن آن در سینه است. تکرار این حرکت برای رسیدن به نتیجه مطلوب ضروری است.

یکی از مهم‌ترین نکات در ماساژ درمانی تداوم و تکرار انجام حرکات است. این روش نتایج خود را به مرور زمان نمایان می‌کند و مداومت تا زمان بروز نتیجه از کلیدی‌ترین موارد است.

بیشتر بخوانید: جراحی پای پرانتزی

استفاده از ارتز و بریس

اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی به وسیله برخی از تجهیزات طبی اصلاح‌کننده نظیر بریس، کفی طبی و سایر اقلام در سنین کودکی و بزرگسالی امکان‌پذیر است. استفاده از بریس‌های مخصوص در زمان تشخیص زانوی پرانتزی در سنین پایین یکی از اقدامات اثربخش برای بهبود و درمان این عارضه است.

استفاده از بریس در کودکی با اصلاح راستای پای کودک و کنترل پیشرفت انحراف از روش‌های اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی به شمار می‌رود. این وسیله با کاهش فشار وارد شده به زانو،  شرایط رشد طبیعی در سنین پایین را ایجاد می‌کند و تا حد بسیار زیادی عوارض ناشی از این عارضه را کاهش می‌دهد.

ارتز باعث کاهش فشار وارد شده بر زانو شده و از مفاصل اطراف زانو حمایت می‌کند. تقویت مفاصل به وسیله این تجهیزات طبی موجب بهبود حرکات مفاصل پا و افزایش تعادل می‌شود. کفی‌های طبی نیز با توزیع صحیح فشار بر زانو موجب انجام راحت‌تر تحرکات، راه رفتن و ایستادن می‌شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از رایج‌ترین و موثرترین روش‌های اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی است. فیزیوتراپی شامل انجام حرکات دینامیک و استاتیک است که با تشخیص و تجویز پزشک انجام می‌شود. تمرین‌های دینامیک برای بهبود تعادل و کنترل حرکات پا انجام می‌شود. تمرین‌های تقویتی استاتیک نیز شامل حرکاتی برای تقویت عضلات پا می‌شود.

تمامی ماساژها و حرکات فوق توسط فیزیوتراپیست انجام می‌شود و فرد پس از اتمام جلسات فیزیوتراپی خود قادر خواهد بود که با تعادل بیشتری راه برود. فیزیوتراپی به بهبود در حرکت و راه رفتن فرد کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین در پایان دوره بیمار تغییرات مثبتی در کنترل وزن خود حس خواهد کرد. انتخاب فیزیوتراپی به عنوان روش درمانی با در نظر گرفتن سن بیمار، علت بروز و درجه و شدت آن صورت می‌گیرد.

سوالات متداول

رژیم غذایی صحیح چه تاثیری در نتایج اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی دارد؟

رژیم غذایی اصولی و مناسب از مهم‌ترین اقداماتی است که در راستای تقویت استخوان‌ها انجام می‌شود و ضمن پیشگیری از بروز پای پرانتزی در بزرگسالی، با قوی کردن عضلات زانوها باعث بهبود و حصول سریع نتایج اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی می‌شود.

اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی موثرتر است یا با جراحی؟

روش‌های بدون عمل بسیار رایج‌تر هستند و عارضه‌ای به همراه ندارند. جراحی معمولا در زانوهایی با شدت پرانتزی خیلی زیاد انجام می‌شود و معمولا آخرین گزینه برای درمان است.

بهترین روش درمان و اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک بهترین فردی است که می‌تواند بهترین درمان برای اصلاح زانوی پرانتزی را با در نظر گرفتن شرایط بیمار و نتایج معاینات تشخیص دهد.

نتیجه گیری

زانوی پرانتزی یکی از رایج‌ترین ناهنجاری‌های بدنی است که روش‌های درمانی مختلفی دارد. روش‌های درمانی غیر جراحی متعددی وجود دارد که برای درمان زانوی پرانتزی موثر هستند. این روش‌ها شامل استفاده از تجهیزات طبی نظیر ارتز و بریس، انجام حرکات اصلاحی، ورزش، فیزیوتراپی و ماساژ درمانی است. تشخیص کارایی هر یک از موارد فوق بسته به شدت پرانتزی بودن زانو و شرایط و ویژگی‌های فرد زیر نظر پزشک انجام می‌شود. انتخاب صحیح پزشک در حصول نتیجه ایده‌آل بسیار مهم است. اصلاح زانوی پرانتزی بدون جراحی یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان زانوی پرانتزی کم تا خفیف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

آکندروپلازی

آکندروپلازی یکی از شایع‌ترین اختلالات ژنتیکی در رشد استخوان‌ها است