درمان خارپاشنه در کودکان

خار پاشنه در کودکان و بهترین راه حل درمان آن

خار پاشنه در کودکان یک مشکل شایع است که در هر سنی ممکن است، رخ دهد. این مشکل معمولاً ناشی از فشار نامناسب بر روی پاها است و می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود. برای پیشگیری از خار پاشنه در کودکان، اهمیت دارد که کفش مناسب برای آن‌ها انتخاب شود. خار پاشنه اغلب در زیر پاشنه پای کودک تشکیل می‌شود که درد زیادی را به هنگام راه رفتن برای کودک به همراه دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد علل بروز این مسئله و درمان اطلاعات درست کسب کنید.

خار پاشنه در کودکان

خار پاشنه در کودکان چیست؟

خار پاشنه پا در کودکان، نوعی زائده استخوانی است که در ناحیه زیر پاشنه و کف پا و روی رباطی که از انتهای کف پا به انگشتان متصل می‌شود، ایجاد خواهد شد. وجود خار پاشنه به خودی خود دردناک نیست اما زمانی که این زائده به دلیل راه رفتن و فشار، وارد بافت نرم می‌شود باعث ایجاد درد در ناحیه پاها می‌شود. در بسیاری افراد مبتلا به خار پاشنه این عارضه بدون انجام آزمایش های دقیق قابل مشاهده نیست و در صورت درد در ناحیه کف پا در کودک برای تشخیص و درمان به بهترین فوق تخصص ارتوپدی اطفال مراجعه کنید.

علل خار پاشنه در کودکان

خار پاشنه در کودکان به دلایل مختلفی به وجود می‌آید کف در ادامه این موارد را توضیح خواهیم داد.

  • ایستادن و راه رفتن طولانی مدت: انجام فعالیت زیاد و ورزش هایی که نیاز به دوندگی طولانی مدت دارند مانند پیاده روی، دویدن یا ورزش‌های وابسته به پا باعث ایجاد خار پاشنه در کودکان می‌شود.
  • وزن بالا: افزایش وزن بدن کودک ممکن است فشار بیشتری را روی پاشنه ایجاد کند و عامل ایجاد خار پاشنه شود.
  • عوامل ساختاری: شرایطی مانند پای صاف، قوس زیاد کف پا یا پای بسیار پهن می‌تواند خطر بیشتری از خار پاشنه در کودکان ایجاد کند.
  • فشار طولانی مدت: استفاده طولانی مدت از کفش‌های نامناسب می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود.

علائم خار پاشنه در کودکان

علائم و نشانه‌های خار پاشنه در کودکان متفاوت هستند که عبارتند از:

  • درد و ناراحتی در منطقه پاشنه، به خصوص صبح هنگام یا حتی پس از استراحت طولانی.
  • درد در طول انجام فعالیت‌هایی که مستلزم استفاده طولانی مدت از پاها می‌شود ماند پیاده روی یا دوچرخه سواری.
  • احساس تنگی و سفتی در پاشنه پا.
  • در برخی افراد خار پاشنه با بروز برآمدگی در ناحیه پاشنه پا همراه است.

بیشتر بخوانید: ورم مفاصل در کودکان

علائم خار پاشنه در کودکان

تشخیص خار پاشنه در کودکان

خار پاشنه در کودکان بر اساس ارزیابی تاریخچه بالینی، معاینه فیزیکی و در صورت لزوم استفاده از تست‌های تصویربرداری قابل تشخیص است. در زیر به تعدادی از روش های تشخیصی اشاره خواهیم داشت:

تاریخچه بالینی: پزشک ابتدا از شما درباره علائم و نشانه‌هایی که کودک هنگام زمین گذاشتن پای خود تجربه کرده است، سوال خواهد کرد. ممکن است از کودک بپرسد که در چه موقعیتی درد پاشنه رخ می‌دهد؟

معاینه فیزیکی: پزشک ناحیه پاشنه پا را بررسی کرده و احتمالاً فشاری ناگهانی اما کوتاه بر روی ناحیه حساس پا وارد میکند تا واکنش کودک را بسنجد و از شدت این موضوع مطلع شود.

تست‌های تصویربرداری: تست‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی می‌توانند به پزشک کمک کنند تا تشخیص قطعی را تأیید کند و مسائل دیگری که ممکن است علت درد پاشنه باشند را از بین ببرد.

با توجه به شدت و مدت زمان درد پاشنه در کودک و نیز سایر علایم و نشانه‌ها، پزشک می‌تواند خار پاشنه را تشخیص قطعی دهد. همچنین، در صورتی که شما مشکوک به وجود خار پاشنه در کودک خود هستید، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را اخذ کنید.

بیشتر بخوانید: زانو درد در کودکان

درمان خار پاشنه در کودکان

درمان خار پاشنه در کودکان معمولاً شامل ترکیبی از روش‌های غیرجراحی است. در زیر راه‌ های درمانی رایج برای این مشکل را به اختصار توضیح خواهیم داد.

 استراحت و کاهش فعالیت: کاهش فعالیت‌هایی که فشار زیادی روی پاشنه ایجاد می‌کنند، می‌تواند به بهبود درد کمک کند. استراحت به معنای جلوگیری از فعالیت‌هایی مانند دویدن، پیاده روی یا ورزش‌هایی که باعث بار زیاد بر پاشنه می‌شوند، است.

 استفاده از کفش‌های مناسب: اطمینان حاصل کنید که کودکان از کفش‌هایی استفاده می‌کنند که مناسب و سازگار با قوس پایشان هستند. کفش‌های با پشتیبانی مناسب از قوس پا و نرمی مناسب در زیره می‌توانند فشار روی پاشنه را کاهش دهند.

استفاده از کفی و کفش‌های سفارشی: در برخی موارد، پزشک کفی های طبی یا کفش‌ های سفارشی را برای بهبود استحکام و پشتیبانی قوس پای کودک توصیه و تجویز می‌کند.

آتل شبانه: با استفاده از آتل های مخصوص کف پا را در حالت خمیده و 90 درجه قرار دهید و مانع از خم شدن انگشت پای کودک در زمان استراحت به سمت پایین شوید. این کار باعث کاهش درد صبح گاهی در کودک می‌شود.

درمان دارویی: در موارد شدیدتر خار پاشنه، پزشک داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را تجویز می‌کند تا درد و التهاب را کاهش دهد اما استفاده از داروها باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.

در صورتی که درمان‌های غیرجراحی نتیجه مطلوبی نداشته باشند، پزشک به روش‌های درمانی جراحی برداشتن خار پاشنه روی می‌آورد و کاهش درد و التهاب در پای کودک را رقم می‌زند. این روش در کودکان کمتر استفاده می‌شود و تنها در موارد شدید و مقاوم برای درمان در نظر گرفته می‌شود.

مهمترین نکته در درمان خار پاشنه در کودکان، مراجعه به پزشک متخصص است. پزشک می‌تواند بر اساس شدت و مدت زمان درد پاشنه و تشخیص دقیق، راهنمایی‌هایی برای درمان مناسب به شما ارائه دهد. همچنین، بهتر است همراهی و حمایت مناسب از کودک در انجام درمان‌ها و تمرینات توسط والدین و خانواده صورت گیرد.

سوالات متداول خار پاشنه در کودکان

 چه عواملی می‌توانند خار پاشنه در کودکان را تحریک کنند؟

-استفاده مکرر از کفش‌های بی‌کیفیت یا به درستی ساخته شده
-فعالیت‌های ورزشی یا تحمل وزن زیاد
-ایستادن و مدت طولانی بر روی سطوح سخت مانند سنگ یا سطوح سخت دیگر
-چاقی یا وزن بیش از حد در کودکان

چه علائمی در خار پاشنه پای کودک دیده می‌شود؟

-درد در ناحیه پاشنه، اغلب پس از بلند شدن از صندلی یا ایستادن برای مدت طولانی
-تغییر رنگ پوست پاشنه به سفید یا زرد
-خشکی و سفت شدن پوست در ناحیه پاشنه
-تشدید درد پس از فعالیت‌های ورزشی یا تحمل وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط