علت شکستگی صفحه رشد کودکان

آیا شکستگی صفحه رشد کودکان قابل درمان است؟

شکستگی صفحه رشد کودکان چه تاثیری بر رشد جسمی کودک دارد؟ صفحه رشد بخشی از بافت بدن کودکان است که گاهی آسیب می‌بیند و موجب ترک و یا شکستگی می‌شود. ایجاد آسیب به این بخش می‌تواند عوارض جبران ناپذیری بر رشد یا توسعه کودکان از نظر جسمی داشته باشد و به همین دلیل راهکار های ترمیمی و درمانی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه مقاله به علائم این اختلال، تشخیص شکستگی صفحه رشد کودکان و روش های درمان آن می‌پردازیم. اگر نیاز دارید تا در مورد شکستگی صفحه رشد کودک بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شکستگی صفحه رشد در کودکان

شکستگی صفحه رشد کودکان چیست؟

در ابتدا بدانید که صفحه رشد یک قطعه غضروفی و انعطاف پذیر است که در انتهای استخوان های بلند بدن قرار دارد. این بخش معمولا در پایین استخوان های انگشت، بازو و ساعد دستان و همچنین ساق پا قرار دارد.مادامی که این بخش دچار آسیب، ترک و یا شکستگی می‌شود، یعنی شکستگی صفحه رشد کودکان اتفاق افتاده است که با علائم خاصی همراه خواهد بود. عواقب عدم پیگیری های درمانی و یا عدم تشخیص به هنگام، می‌تواند باعث کاهش رشد استخوان و عوارضی مانند کوتاه تر شدن یک پا نسبت به پای دیگر باشد.

بیشتر بخوانید: چرخش مچ پا به داخل در کودکان

علائم شکستگی صفحه رشد کودکان

علائم شایع شکستگی صفحه رشد، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد و تورم در ناحیه آسیب ‌دیده
  • مشکل در حرکت و کاهش دامنه حرکتی
  • ناتوانی در حرکت عضلات
  • بدشکلی بدن
  • احساس گرما
  • درد و ناراحتی در هنگام وارد شدن فشار و ضربه

مادامی که کودک شما هر کدام از علائم فوق را تجربه می‌کند، برای بررسی های بیشتر و در صورت لزوم راهکارهای درمان شکستگی صفحه رشد کودکان، لازم است به متخصص مراجعه شود. مرحله اول بعد از مراجعه، بهره بردن از راهکارهای تشخیصی است که در بخش بعد به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: شکستگی آرنج در کودکان

درمان شکستگی صفحه رشد در کودکان

تشخیص شکستگی صفحه رشد کودکان

تشخیص شکستگی صفحه رشد کودکان چگونه است؟ پس از آن معمولا عکس برداری از ناحیه مورد نظر تجویز می‌شود که آیا شکستگی و آسیب دیدگی صورت گرفته است یا خیر. از آنجایی که صفحه رشد یک استخوان نرم است، تشخیصی این مورد با کمک تصویر برداری کمی سخت خواهد بود. بنابراین راهکار های تشخیصی شامل استفاده از سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی خواهد بود.

در برخی موارد متخصص از بخش های مختلف بدن کودک تصویربرداری می‌کند تا با مقایسه این بخش با استخوان آسیب دیده، متوجه این موضوع شود که وضعیت آسیب دیدگی در چه حدی است.

بیشتر بخوانید: بیماری پرتس

روش های درمان شکستگی صفحه رشد کودکان

ممکن است متخصص از گچ و یا آتل برای محافظت از استخوان آسیب دیده بهره ببرد. استفاده از دارو و استراحت برای موارد آسیب دیدگی خفیف، به صفحه رشد می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. البته استفاده از راهکار درمانی مناسب، بسته به شدت شکستگی و بسته به محل آن دارد. در موارد شدیدتر، نیاز به جراحی احساس میشود. همچنین لازم است مدت ها کودک تحت نظر متخصص باشد تا از بهبودی اطمینان حاصل شود. مادامی که برای بهبودی، جراحی توصیه شود، استفاده از فیزیوتراپی بعد از آن می‌تواند یکی از گزینه های درمان باشد.

توجه داشته باشید همواره مهم است که پس از تشخیص شکستگی صفحه رشد، پزشک معالج نسبت به برنامه درمانی مناسب تصمیم گیری کند. همچنین برای بهبودی کامل، پیروی صحیح از دستورات پزشک و فیزیوتراپی الزامی است. مدت زمان بهبودی این اختلال در هر کودک متفاوت خواهد بود.

وظیفه صفحه رشد کودکان چیست؟

هر استخوان بلند معمولا دو صفحه رشد و استخوان های کوتاه تر یک صفحه رشد دارد. وظیفه این بخش، افزایش طول استخوان های کودک است و در صورت آسیب دیدگی لازم است در اسرع وقت پیگیری شود.

چه مدت زمانی برای بهبودی از یک شکستگی صفحه رشد نیاز است؟

این مورد بستگی به نوع و شدت شکستگی دارد. شکستگی‌های کوچک ممکن است در چند هفته بهبود یابند، اما شکستگی‌های جدی ممکن است مدت زمان بیشتری برای بهبودی نیاز داشته باشند. همچنین تعدادی از عوامل مثل سن کودک و مکان آسیب نیز تاثیرگذار هستند. بهبودی کامل ممکن است چند ماه طول بکشد.

شکستگی صفحه رشد کودکان در چه کسانی بیشتر شایع است؟

این مورد در پسران بسیار شایع تر از دختران است. چرا که رشد دختران زودتر تکمیل می‌شود. علی الخصوص آن دسته از کودکانی که در معرض آسیب دیدگی های فیزیکی قرار دارند و فعالیت های بدنی پرخطر دارند.

آیا شکستگی صفحه رشد می‌تواند بر رشد استخوان های کودکان در آینده تاثیرگذار باشد؟

در برخی موارد، شکستگی‌های صفحه رشد می‌توانند به نحوی بر رشد و توسعه بدنی آینده کودک تاثیر بگذارند، اما باید با توجه به نوع و مکان شکستگی، این تأثیرات متفاوت خواهند بود.

صفحه رشد در کودکان، در بخشی میان استخوان ها قرار دارد. وظیفه این بخش رشد استخوان ها است. بنابراین آسیب دیدگی به آن می‌تواند در بزرگسالی موجب ناهماهنگی در طول استخوان های بلند نظیر استخوان ساق پا و ساق دست شود . شکستگی و آسیب به این بخش موجب درد و ناراحتی و علائمی مانند ناتوانی در حرکت ها و انجام فعالیت های فیزیکی شود. به این ترتیب پیگیری راه حل های درمانی برای تشخیص به هنگام و همچنین درمان الزامی است. ابتدا استفاده از تکنیک های تصویربرداری برای تشخیص و در مراحل بعدی به کارایی درمان های دارویی، فیزیوتراپی، استراحت و در موارد پیچیده تر راهکار های جراحی می‌تواند موثر واقع شود.