درمان پنجه کبوتری در کودکان

پنجه کبوتری در کودکان چه عوارضی در آینده به همراه دارد؟

پنجه کبوتری در کودکان امروزه یکی از مشکلات شایع در میان کودکان است. پنجه کبوتری یا چرخش پنجه به داخل عارضه‌ای است که معمولا به صورت مادرزادی رخ می‌دهد. زمانی که کودک درگیر این عارضه است پنجه پاهایش به سمت داخل متمایل است و هنگام راه رفتن پای خود را مستقیم و جلو نمی‌گذارد. بسته به دلیل بروز عارضه چرخش پنجه به داخل در کودکان روش درمانی متفاوتی برای آن وجود دارد. برای مطالعه بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

پنجه کبوتری در کودکان

پنجه کبوتری در کودکان چیست؟

پنجه کبوتری  نام دیگر عارضه‌ای است که به سبب آن چرخش پنجه به سمت داخل در کودکان رخ می‌دهد. این مورد در مواردی کودکان هنگام راه رفتن پای خود را به سمت داخل می‌چرخانند به شکل واضح قابل مشاهده است. از جمله دلایلی که باعث چرخش پنجه به داخل در کودکان می‌شود خمیدگی‌ پنجه پا است. چرخش استخوان ران و چرخش استخوان ساق پا نیز از دیگر دلایل بروز این عارضه است. به عبارتی چرخش و ناتراز بودن مفاصل‌ها و استخوان‌ها باعث متمایل شدن پاها به سمت داخل می‌شود. به مرور زمان و بالا رفتن سن چرخش پنجه پا به سمت داخل هنگام راه رفتن باعث بروز مشکلاتی می‌شود. احتمال زمین خوردن در هنگام ابتلا به عارضه پنجه کبوتری در کودکان وجود دارد.

علائم پنجه کبوتری در کودکان چیست؟

معمولا پنجه کبوتری از زمان تولد نوزاد قابل تشخیص است. در بیشتر موارد والدین در این سن توجه زیادی به این مسئله ندارند. بعد از اینکه کودکان شروع به راه رفتن می‌کنند والدین متوجه پنجه کبوتری می‌شوند. البته توجه داشته باشید که در هر سنی برای تشخیص این عارضه علائمی وجود دارد. در نوزادی، قسمت بیرونی پا هلالی شکل است. خم شدن نوک پای نوزاد و انگشتان پایش به سمت وسط پا نشانه دیگری است. پرانتزی شدن پا جزو یکی از علائم پنجه کبوتری در کودکان ۳ ساله و نوپا است.

چرخش استخوان ساق پا به داخل منجر به چرخش پنجه پا به داخل می‌شود. از علائم چرخش ساق پا به سمت داخل لنگیدن کودک در زمان راه رفتن است است. همچنین ساییده شدن نامتوازن کفش کودک، خم شدن پای کودک به سمت داخل هنگام راه رفتن و پرانتزی بودن ساق پا جزو این علائم است. همچنین چرخش استخوان ران به داخل یکی از علل چرخش پنجه به داخل در کودکان ۴ الی ۱۰ ساله است. یکی از نشانه‌های آن، نشستن به صورت “w” شکل است. از نشانه‌های چرخش استخوان ران به سمت بیرون متمایل شدن پاها هنگام دویدن است.

علائم پنجه کبوتری در کودکان

چه چیزی باعث چرخش پنجه کبوتری در کودکان می‌شود؟

سه مولفه باعث به وجود آمدن پنجه کبوتری در کودکان می‌شود. اولین مولفه انحراف استخوان ران به سمت داخل است. در حالت دوم چرخش استخوان درشت نی به داخل و حالت سوم چرخش کف پا به سمت داخل است. در حالت کلی علت اصلی این عارضه، چرخش در استخوان‌های فوقانی و تحتانی پای کودک است. دیگر مولفه‌هایی که در بروز این عارضه تاثیرگذار هستند شامل عوامل ژنتیکی است. عادات حرکتی نادرست شامل نشستن و راه رفتن نیز در رشد نامتعادل پای کودک تاثیرگذار است.

در زمان ابتلا به این عارضه کودک هنگام راه رفتن پنجه خود را به سمت داخل متمایل می‌کند. این عارضه در سنین مختلف برای کودکان اتفاق می‌افتد. در سنین نوزادی بسته به شکل پنجه پا این عارضه را می‌توان تشخیص داد. همچنین از ساییده شدن کفش کودک می‌توان پنجه کبوتری را تشخیص داد. از علل به‌وجود آمدن پنجه کبوتری چرخش کف پا به سمت داخل، انحراف استخوان ران و چرخش استخوان درشت نی است. همچنین مواردی از جمله ژنتیک و عادات نادرست در نشستن و راه رفتن نیز می‌تواند باعث به‌وجودآمدن این مشکل شود.

آیا ممکن است چرخش پنجه به داخل در آینده مشکلی برای کودک ایجاد کند؟

پنجه کبوتری در کودکان باعث ایجاد حس درد در او نمی‌شود اما درمان نکردن آن در آینده مشکلاتی به همراه دارد‌. یکی از خطرات این عارضه برای کودکان، افزایش احتمال زمین خوردن حین راه رفتن و دویدن برای کودک است. همچنین فعالیت‌های ورزشی و رقصیدن برای این افراد دشوار خواهد بود. چرخش پنجه پا به سمت داخل باعث نامتوازن شدن پا می‌شود و این نامتوازن بودن باعث لنگیدن کودک حین راه رفتن خواهد شد. از دیگر معایب نامتوازن بودن پا، بدشکلی و ناهنجاری پا است. در آینده احتمال اینکه کودک به خاطر ناهنجاری موجود اعتماد‌به‌نفس کمی داشته باشد نیز وجود دارد. ممکن است کودک به دلیل این عارضه از حضور در جمع و اجتماع اجتناب کند و شخصیت منزوی داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود در سنین کودکی نسبت به علائم این عارضه حساس باشیم و برای درمان پنجه کبوتری کودک اقدام کنید.

سئوالات متداول درباره پنجه کبوتری در کودکان

چه حرکاتی برای درمان چرخش پنجه به داخل موثر است؟

اولین کار برای درمان مشکل پنجه کبوتری مراجعه به پزشک است. در گام اول پزشک باید تشخیص دهد که علت این عارضه چیست. سپس بسته به علت به‌وجود آمدن پنجه کبوتری دکتر برخی حرکات اصلاحی را معرفی خواهد کرد. در حالت کلی برخی حرکات از جمله ورزش‌های تعادلی برای درمان انجام می‌شود. اسکوات، استپ آپ، پرش قورباغه و حرکت دوچرخه با پا به درمان پنجه کبوتری کمک می‌کند.

چگونه می‌توان پنجه کبوتری در کودکان را درمان کرد؟

فیزیوتراپی، استفاده از کفش‌های طبی و کفی‌های مخصوص، استفاده از بریس و انجام فعالیت‌های تقویتی جزو راه‌های درمان پنجه کبوتری در کودکان است.‌ در صورت جوابگو نبودن این روش‌ها پزشک انجام برخی جراحی‌ها را برای درمان انتخاب می‌کند.

آیا پنجه کبوتری در کودکان درد دارد؟

خیر، پنجه کبوتری درد ندارد اما در صورت درمان نشدن احتمال زمین خوردن کودک و بروز مشکلات جدی‌تر وجود دارد.

پنجه کبوتری در کودکان جزو مشکلات شایعی بین کودکان است. برای درمان این عارضه مراجعه به پزشک برای تشخیص علت بروز این مشکل اهمیت بالایی دارد. پزشک پس از تشخیص مشکل، راه درمانی را انتخاب می‌کند. استفاده از کفی طبی، استفاده از بریس و‌انجام حرکات ورزشی خاص می‌تواند این مشکل را درمان کند. درمان نکردن پنجه کبوتری باعث ناهنجار شدن شکل پا و بالا رفتن احتمال زمین خوردن حین راه رفتن می‌شود.‌ همچنین فرد قادر به انجام برخی حرکت‌های ورزشی نخواهد بود.