پیشگیری از ناهنجاری های پا در کودکان

ناهنجاری های پا در کودکان و بهترین روش درمان آن ها

ناهنجاری های پا در کودکان عارضه های شایع در نوزادان تازه متولد شده است که به دلایل مختلف مادرزادی یا اشتباهات پزشکی رخ می دهند. گاهی ممکن است کودک در زمان تولد هیچ مشکلی نداشته باشد اما به مرور زمان و به واسطه حرکات اشتباه پا در حین نشستن یا راه رفتن سلامت پا را با مشکل مواجه کند. آشنایی با ناهنجاری های پا در کودکان و معرفی انواع آن از مهم ترین مباحثی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت، همچنین با بررسی چند راه درمان بهترین گزینه را در اختیار شما قرار می دهیم.

00:21
truncate dir-rtl

درمان ماکروداکتیلی یا رشد غیرکنترل شده

ناهنجاری های پا در کودکان چیست؟

ناهنجاری یا تغییر شکل پا از عارضه های شایع در میان نوزادان است که گاهی به دلایل مادرزادی یا برخورد و ضربه در زمان تولد رخ می دهد. مسمومیت جنین در دوران بارداری به واسطه مصرف دارو یا ضربات ناگهانی در زمان حاملگی از دیگر دلایل بروز این ناهنجاری ها به شمار می آید.

بروز این عارضه در سال اول تولد چندان مشکل ساز نیست اما پس از راه رفتن کودک به خوبی می توانید آسیب های آن را ببینید. برطرف کردن این عارضه گاهی بدون نیاز به جراحی و با کمک حرکات فیزیوتراپی یا گچ گیری انجام می شود این در حالی است که در برخی موارد ناهنجاری راهی بجز جراحی باقی نمی گذارد.

انواع ناهنجاری های پا در کودکان

با توجه به اینکه علائم و دلایل زیادی منجر به بروز  ناهنجاری های پا در کودکان می شود، بدون شک آسیب های وارد شده به یک صورت نیست از این رو نمونه های متفاوت از این ناهنجاری ها وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • کف پای صاف
  •  انگشتان به هم چسبیده
  • پا به سمت خارج یا بالا
  • پا به سمت پایین یا داخل
  •  تداخل انگشت ها با هم
  •  تعداد نامتعادل انگشت ها
ناهنجاری های پا در کودکان
درمان ناهنجاری های پا در کودکان

بیشتر بخوانید: بیماری پرتس

پیشگیری از ناهنجاری های پا در کودکان

روش های زیادی برای پیشگیری و درمان این ناهنجاری ها وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رعایت نکات مهم مراقبتی در دوران بارداری

حاملگی یکی از مهم ترین دوران زندگی هر خانم است که نیاز به توجهات زیادی دارد، در واقع این مراقبت ها علاوه بر مادر، در سلامت کودک نیز تاثیرات زیادی دارد.

کمبود ویتامین از مهم ترین دلایل بروز مشکلات و ناهنجاری های پا در کودکان است، از این رو توجه به مقدار غذا و کیفیت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. مواد غذایی که در دوران بارداری و پس از تولد کودک استفاده می شود باید تمام املاح، مواد معدنی و ویتامین ها را شامل شود.

رعایت مراقبت های مربوط به پا

استخوان کودکان در سال اول تولد بسیار نرم و شکل پذیر است و بدون شک همین امر سبب شده تا مراقبت های خاصی برای آن در نظر گرفته شود، از فشار زیاد روی پا و انگشت ها جلوگیری کنید و در حین راه رفتن به او کمک کنید تا فشار را به شکل متعادل به تمام قسمت های پا وارد کند.

رعایت نکات عنوان شده تاثیر زیادی در کاهش ناهنجاری های پا در کودکان خواهد داشت و می تواند از بروز مشکلات بیشتر در دوران خردسالی و  … جلوگیری نماید.

بیشتر بخوانید: سینداکتیلی یا به هم چسبیدگی انگشتان

درمان ناهنجاری های پا در کودکان

وجود ناهنجاری در پا سبب می شود تا کودک در زمان یادگیری راه رفتن، به درستی نتواند قدم بردارد. ناهنجاری های پا در کودکان عارضه ای است که از زمان تولد با کودک همراه است و بی توجهی به آن مشکلات زیادی به همراه دارد. درمان این مشکلات باید از بدو تولد و تا پیش از راه رفتن کودک انجام شود.

گاهی مشکلات پا به گونه ای است که می توان با حرکات فیزیوتراپی و تمرینات مستمر، آن ها را برطرف نمود. در مقابل ناهنجاری هایی وجود دارد که نیاز به جراحی دارند. برای داشتن جراحی موفق لازم است که شدت تاثیر گذاری و محل آن کاملا مشخص شود تا بر اساس آن بتوان تکنیک های پزشکی خاصی به کار برد.

درمان ناهنجاری های پا در کودکان بسیار ساده ست و روش های استاندارد خاصی برای برطرف کردن این عارضه وجود دارد. البته نوع پیچیدگی ناهنجاری تاثیر زیادی در انتخاب نوع عمل دارد و هرچه پیچیدگی آن بیشتر باشد بدون شک درمان و جراحی مشکل تری خواهید داشت.

سوالات متداول 

هزینه جراحی رفع ناهنجاری های پا در کودکان به چه صورت است؟

با توجه به اینکه این ناهنجاری ها به شکل های مختلف رخ می دهد و برای برطرف کردن آن ها باید اقدامات متفاوتی صورت پذیرد پس نمی توان قیمت ثابت برای هزینه جراحی در نظر گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر باید با پزشک متخصص در ارتباط باشید.

شایع ترین ناهنجاری های پا در کودکان کدام است؟

تقریبا تمام کودکان با کف پا صاف به دنیا می آیند و تا سن بزرگسالی نیز با وجود آن مشکلی ندارند. در واقع این عارضه در بسیاری از موارد بدون درد است اما در صورتی که با بالا رفتن سن کودک، متوجه درد یا آسیب به او شدید می توانید به پزشک متخصص مراجعه کرده یا از کفش های طبی مناسب استفاده نمایید.

نتیجه گیری

ناهنجاری های پا در کودکان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که گاهی به دلایل متفاوت در دوران بارداری رخ می­ دهد و نوزاد در زمان تولد با مشکلاتی همراه است. این عارضه گاه به دلیل اشتباهات پزشکی و دلایل متنوع دیگر حین تولد رخ می دهد و گاه در دوران کودکی و در حین راه رفتن دچار این ناهنجاری ها خواهد شد.

تشخیص درست ناهنجاری و تجویز دقیق سبب می شود تا کودک در دوران درمان به سادگی این مشکلات را پشت سر بگذارد، به همین دلیل در صورت بروز چنین مشکلاتی توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه کنید. برای مشاوره و نوبت گیری با مطب دکتر حاج زرباشی فوق تخصص ارتوپدی اطفال با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۰۰۰۲ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط