علائم شکستگی مچ دست در کودکان

شکستگی مچ دست در کودکان + بهترین روش تشخیص

شکستگی مچ دست در کودکان با درد و ناخوشی بسیار شدید همراه است. معمولا در این حالت یا چندین استخوان و یا یک استخوان دچار شکستگی شده است که در هر صورت با درد زیاد و کبودی در ناحیه همراه است. کودکان دارای جنب و جوش فراوان هستند و با کوچکترین اشتباهی امکان این نوع شکستگی ها وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با این نوع شکستگی و علائم آن بیشتر آشنایی پیدا کنید.

عکس شکستگی مچ دست در کودکان

شکستگی مچ دست در کودکان

شکستگی مچ دست در کودکان به معنای شکستن یک یا چند استخوان در مچ دست است. مچ دست شامل مجموعه ‌ای از استخوان‌ ها، مفاصل و بافت‌ های نرم است که وظیفه حرکت و پشتیبانی دست را بر عهده دارد. شکستگی مچ دست می‌تواند در هر قسمت از مچ دست اتفاق بیفتد، از جمله استخوان ساعد (radius و ulna) و استخوان‌های مچ دست (carpal bones).

شکستگی مچ دست در کودکان به علت ضربه قوی، فشار مکرر، سقوط یا تصادفات رخ می‌دهد. کودکان فعالیت بالا دارند و ممکن است در ورزش ‌ها، بازی‌ ها و فعالیت‌ های روزمره‌ شان ضربه‌ها و یا حوادثی را تجربه کنند که به شکستگی مچ دست منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: ورم مفاصل در کودکان

علائم شکستگی مچ دست در کودکان

علائم شکستگی مچ دست در کودکان می‌تواند متفاوت باشد در ادامه برخی از علائم شایع در شکستگی مچ دست کودکان را بیان می‌کنیم.

  • کودک درد شدید در محل شکستگی احساس خواهد کرد. این درد هنگامی که کودک تلاش می‌کند مچ دست را حرکت دهد، شدیدتر و غیر قابل تحمل خواهد شد.
  • شکستگی مچ دست می‌تواند منجر به ورم و تورم در ناحیه مصدوم شود. این ورم در منطقه شکستگی مانعی برای حرکت دادن ایجاد کند و باعث محدودیت حرکت شود.
  • کودک که در ناحیه مچ دست دچار آسیب شده باشد احساس ناراحتی و درد خواهد داشت و تمایلی به استفاده از دست مصدوم نخواهد داشت.
  • در برخی شکستگی‌ها، ممکن است مچ دست کودک تغییر شکل دهد یا انحراف پیدا کند. که نتیجه‌ای از تغییر در موقعیت استخوان‌ ها در مچ دست است.
  • مچ دست آسیب دیده ممکن است حساسیت لمسی داشته باشد و در پاسخ به لمس یا فشار احساس درد ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: فلج ارب

 علل شکستگی مچ دست در کودکان

دلایل مختلفی باعث آسیب و شکستگی در مچ دست کودکان می‌شود. برخی از مواردی که احتمال شکستگی مچ دست کودکان را افزایش می‌دهد را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • ضربه یا تصادف: یک ضربه قوی به مچ دست می‌تواند منجر به شکستگی شود. این می‌تواند در نتیجه سقوط، برخورد با سطوح سخت، ورزش ‌های فشرده، تصادفات در بازی‌ها و سایر فعالیت ‌های روزمره رخ دهد.
  • فشار مکرر: فعالیت‌ هایی که نیازمند استفاده مکرر از مچ دست هستند، می‌توانند باعث شکستگی شوند. به عنوان مثال، ورزش ‌هایی مانند وزنه‌ برداری، ورزش ‌های ژیمناستیک، تکواندو و بسکتبال ممکن است خطر شکستگی مچ دست را افزایش دهند.
  • ضعف استخوان‌ ها: در برخی کودکان، استخوان‌ های مچ دست ضعیف ‌تر هستند و به راحتی شکسته شوند. این  رخداد به دلیل عوامل ژنتیکی، مشکلات تغذیه ‌ای یا بیماری ‌های مزمن می‌باشد.
  • شرایط پزشکی دیگر: برخی شرایط طبی مانند اوستئوپوروز، کاهش چگالی استخوان، سندرم‌ های مرتبط با نقص هورمون رشد، سیستم ایمنی ضعیف و بیماری ‌های استخوانی می‌توانند خطر شکستگی مچ دست را افزایش دهند.
درمان شکستگی مچ دست در کودکان

تشخیص شکستگی مچ دست در کودکان

تشخیص شکستگی مچ دست در کودکان نیازمند ارزیابی توسط بهترین فوق تخصص ارتوپدی اطفال است. پزشک با استفاده از روش‌های زیر می‌تواند شکستگی مچ دست را تشخیص دهد.

تاریخچه بالینی: پزشک ابتدا با شما و کودکتان درباره تاریخچه حادثه یا ضربه، علائم فعلی، درد، تورم و تغییرات حرکتی سوال می‌پرسد. این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند تا وجود شکستگی مچ دست را راحت تر تشخیص دهد. پزشک معاینات بالینی انجام می‌دهد و به دقت مچ دست را بررسی می‌کند. او بررسی می‌کند که آیا مچ دست تورم دارد، آیا وجود تغییر شکلی دارد و آیا حرکت مچ دست کودک محدود است یا خیر.

در برخی موارد، پزشک ممکن است نیاز به تصویربرداری داشته باشد تا شکستگی را تایید کند. این شامل اشعه ایکس یا جدیدتر اسکنرهای مغناطیسی (MRI) و تصویربرداری  (CT scan) می‌شود. این تصاویر به پزشک کمک می‌کنند تا شکستگی را تشخیص دهد. با توجه به نتایج ارزیابی، پزشک می‌تواند تشخیص نهایی را قطعی کند و برنامه درمانی مناسب را تعیین کند. 

روش های درمان شکستگی مچ دست در کودکان

درمان شکستگی مچ دست کودکان با توجه به شدت آسیب و نوع شکستگی برای کودکان متفاوت است.

در برخی شکستگی ‌ها، کودک ممکن است نیاز به تثبیت مچ دست داشته باشد که مچ دست کودک گچ گرفته می‌شود. تثبیت مچ دست کمک می‌کند تا قسمت شکسته استخوان به خوبی ترمیم شود. استراحت نیز در این فرایند بسیار مهم است و به استخوان‌ها کمک می‌کند تا بهبود یابند.

در برخی موارد شکستگی‌های پیچیده یا جابجایی شدید استخوان نیاز به جراحی باشد. جراحی می‌تواند شامل استفاده از پین ‌ها، پلاک‌ ها، مهره‌ ها و پیچ ‌ها باشد تا استخوان ‌ها را به هم بچسباند و تثبیت کند.

پس از انجام درمان اولیه، فیزیوتراپی به کودک کمک می‌کند تا استحکام و قدرت مچ دست خود را بهبود بخشد. تمرینات و تکنیک ‌های فیزیوتراپی می‌توانند شامل تمرینات استحکام بخشی، تعادل و انعطاف‌پذیری باشند.

در صورت نیاز، مدیریت درد با استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا دیگر داروها مسکن توسط پزشک تجویز می‌شود. این داروها می‌توانند در کاهش درد و التهاب کمک کنند.

سوالات متداول شکستگی مچ دست در کودکان

شکستگی مچ دست در کودکان چقدر شایع است؟

 شکستگی مچ دست در کودکان نسبتاً شایع است، زیرا کودکان در فعالیت‌های بدنی فعال هستند و ممکن است در اثر حادثه، سقوط‌ از ارتفاع و ورزش‌ های خود ضربه‌ هایی را تجربه کنند که منجر به شکستگی مچ دست می‌شود.

چه علائمی برای شکستگی مچ دست در کودکان وجود دارد؟

 علائم شکستگی مچ دست در کودکان می‌تواند شامل درد، تورم، کبودی، محدودیت حرکت، تغییر شکل ظاهری مچ دست و احساس ناتوانی باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق را بگیرید.

چه مدت زمانی برای بهبود شکستگی مچ دست در کودکان نیاز است؟

 زمان بهبودی شکستگی مچ دست در کودکان بستگی به جزئیات شکستگی، نوع درمان و عوامل دیگر دارد. در صورتی که شکستگی ساده باشد، معمولاً بهبود در مدت چند هفته تا چند ماه انتظار می‌رود. در شکستگی‌های پیچیده تر، زمان بهبودی ممکن است بیشتر باشد.

نتیجه گیری

 شکستگی مچ دست در کودکان با توجه به سن و سر به هوا بودنشان بسیار متداول است اما توجه داشته باشید که مچ دست از بخش های مهم در اندام های بدن است که باید حتما به خوبی تحت درمان متخصص ارتوپد اطفال قرار بگیرد تا در بزرگسالی با مشکلات حرکتی و ناخوشی و انواع چالش ها روبرو نشوند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط