سینداکتیلی یا به هم چسبیدگی انگشتان + فیلم واقعی عمل

سینداکتیلی یا به هم چسبیدگی انگشتان یکی از شایع ترین عارضه هایی است که از زمان تولد با کودک همراه خواهد بود، این عارضه که میانگین در هر 2 هزار الی 3 هزار کودک متولد شده تنها یکی را مورد هدف قرار می گیرد، به دلایل مختلف رخ می دهد که در زمان رشد جنین در رحم شکل می گیرد و گاهی نه تنها پوست انگشت، که قسمت هایی از رگ های خونی و عضلات را نیز درگیر می کند.

00:15
truncate dir-rtl

نتیجه جراحی سینداکتیلی یا بهم چسبیدگی انگشتان

سینداکتیلی یا به هم چسبیدگی انگشتان چیست؟

یکی از عارضه های مادرزادی که وراثت روی آن تاثیر گذار است و گاهی به دلیل ناهنجاری های ژنتیکی رخ می دهد، چسبیدگی انگشتان است.

جراحی سینداکتیلی یا به هم چسبیدگی انگشتان با توجه به نوع چسبندگی و اتصال به شکل مختلف و توسط پزشک متخصص انجام می شود. پیش از جراحی کلیه آزمایشات مربوطه انجام و علل بروز این عارضه به صورت تخصصی بررسی می شود. دلایل بروز این عارضه، انواع و نحوه تشخیص آن از مهم ترین مواردی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت، دکتر حاج زرگر باشی یکی از متخصصین ارتوپدی با ارائه جدید ترین روش های درمانی امکان برطرف کردن این عارضه را به ساده ترین شکل ممکن فراهم نموده است. 

بیشتر بخوانید: ناهنجاری های پا در کودکان

انواع به هم چسبیدگی انگشتان

با توجه به تعاریف فوق باید گفت که این عارضه به واسطه تاثیرات متفاوتی که در ظاهر انگشتان دارد، در انواع متفاوتی طبقه بندی می شود که شامل موارد زیر هستند:

  • چسبندگی انگشتان ناحیه بافت نرم و پوست را تحت تاثیر قرار داده و با اتصال انگشتان دست منجر به ایجاد سینداکتیلی ساده می شود.
  • چسبندگی انگشتان ناحیه استخوان ها را تحت تاثیر قرار داده و با اتصال انگشتان دست منجر به ایجاد سینداکتیلی پیچیده می شود.
  • چسبندگی انگشتان کل انگشت را تحت تاثیر قرار داده و با اتصال کامل انگشتان دست منجر به ایجاد سینداکتیلی جوش خورده می شود.
  • چسبندگی انگشتان بخشی از انگشت را تحت تاثیر قرار داده و با اتصال انگشتان دست منجر به ایجاد سینداکتیلی نیمه متصل می شود.

معمولا کودکان تازه متولد شده با عارضه سینداکتیلی ساده مواجه هستند و انگشت ها تنها از طریق بافت نرم و پوست سطحی به هم چسبیده هستند، البته در موارد بسیار نادر این چسبندگی استخوان ها را تحت تاثیر قرار داده و منجر به جوش خوردن آن ها می شود. در صورت مواجه شدن با این عارضه باید به سرعت به پزشک متخصص مراجعه نمایید، بی توجهی به این عارضه باعث بروز مشکل در رشد صحیح انگشت می شود که در نهایت ناتوانایی دست در انجام مهارت های عادی را به همراه خواهد داشت.

01:40
truncate dir-rtl

فیلم واقعی جراحی بهم چسبیدگی انگشتان کودک

بیشتر بخوانید: بیماری ازگود اشلاتر

به چه دلیلی به هم چسبیدگی انگشتان ایجاد می‌شود؟

با جستجو کوتاه در نحوه رشد جنین در رحم مادر، می توانید به سادگی متوجه شوید که زمان دقیق جداسازی انگشتان دست و پا و جدا شدن آن ها از هم درست در هفته ششم تا هشتم رخ می دهد و چنانچه در این بازه زمانی مشکلی به وجود آید، روند جداسازی انگشت ها به طور کامل شکل نمی گیرد. این عارضه مادرزادی و غالبا ارثی است، در واقع سوابق خانوادگی در این زمینه حدود 4 الی 10 درصد در بروز این مشکل تاثیر گذار است.

بر اساس تحقیقات انجام شده می توان عوامل دیگری را در بروز عارضه سینداکتیلی یا به هم چسبیدگی انگشتان دخیل دانسته که البته به شکل نادر رخ می دهد، ناهنجاری هایی که در رشد جنین دخیل هستند و شامل انواع سندروم های ژنتیکی مانند سندروم پولند، سندروم کارپنتر و سندروم آپرت می شود.

تشخیص سینداکتیلی

با توجه به این که تشخیص صد در صدی این عارضه تنها در زمان تولد امکان پذیر است، اما به واسطه پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری فناوری های جدید در دستگاه های سونوگرافی، امکان تشخیص این عارضه تا حدی فراهم شده است. بر این اساس تحقیقاتی که در بیمارستان تخصصی کودکان (CHOP) در فیلادلفیا توسط محققین و پزشکان متخصص صورت گرفت و سوابق پزشکی خانواده نیز بررسی شد.

از روش های تشخیص سینداکتیلی یا به هم چسبیدگی انگشتان می توان به انواع تصویربرداری مانند رادیوگرافی اشاره کرد که قابلیت بررسی بافت های داخلی و ساختار زیرین دست را فراهم می کند و بر اساس آن می توان میزان شدت عارضه را بررسی کرد. این نوع آزمایشات و تصویر برداری مشخص می کند که آیا عارضه سینداکتیلی یا به هم چسبیدگی انگشتان تنها بافت سطحی را درگیر کرده یا اینکه منجر به جوش خوردن استخوان ها شده است.

بیشتر بخوانید: بیماری های ارتوپدی اطفال

درمان سندرم به هم چسبیدگی انگشتان

برای درمان سینداکتیلی یا به هم چسبیدگی انگشتان روش های زیادی وجود دارد که انتخاب روش درمانی به میزان حاد بودن عارضه بستگی دارد. در سینداکتیلی ساده، عمل جراحی باید قبل از 2 سالگی انجام شود و که طی آن عملکرد مناسب دست و انگشت از اهمیت زیادی برخوردار است.

درمان سینداکتیلی ناقص و پیچیده باید در همان سال اول تولد انجام شود زیرا طول انگشت ها با هم متفاوت است و رشد آن ها باعث خمیدگی در دیگر انگشت ها خواهد شد. جراحی به موقع این عارضه سبب می شود تا انگشت ها بتوانند رشد عادی خود را داشته باشند.

در صورت بروز سینداکتیلی کامل، تمام انگشت بدون هیچ فاصله ای به هم چسبیده اند و عمل جراحی باید در همان سال های ابتدای تولد انجام شود. برای پیشگیری از بروز هر مشکل پس از انجام جراحی، بازوی کودک به طور کامل تا دو هفته در گچ خواهد بود.

سوالات متداول سینداکتیلی

آیا جراحی سینداکتیلی یا به هم چسبیدگی انگشتان نیاز به مراقبت های خاصی دارد؟

بله این مراقبت ها شامل مراجعه به پزشک در بازه زمانی 2 هفته و 6 هفته پس از جراحی است، البته این معاینه تا چند سال پس از جراحی باید بصورت مداوم و سالانه انجام شود.

نتیجه گیری

سینداکتیلی یا به هم چسبیدگی انگشتان عارضه مادرزادی است که به طور میانگین بین 2000 تا 3000 یک کودک به این عارضه مبتلا خواهد بود. روش های تشخیص قبل از تولد به صورت صد در صدی مورد تایید نیستند و پس از تولد می توان میزان عارضه را تشخیص و در جهات درمان آن اقدام نمود.اگر در میان دوستان و آشنایان خود فردی را می شناسید که با این عارضه متولد شده پیشنهاد میکنم  دکتر حاج زرگرباشی را به او معرفی کنید تا از مزیت پزشک متخصص و حاذق بهره مند شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط