راه رفتن روی پنجه پا در کودکان

راه رفتن روی پنجه پا در کودکان چه علتی دارد؟

آیا راه رفتن روی پنجه پا در کودکان طبیعی است؟ اختلال راه رفتن روی پنجه پا در کودکان چیست و چه علتی دارد؟ در این مقاله قصد داریم در خصوص راه رفتن روی پنجه پا توسط کودکان اطلاعاتی را به همراهان عزیز و مخاطبانی که این دغدغه را در مورد فرزندان خود دارند، ارائه کنیم و به این سوالات که ممکن است به ذهن مخاطبان خطور کند جواب دهیم. با ما همراه باشید.

در ابتدا فیلم جراحی اصلاح راه رفتن روی پنجه پا که توسط دکتر زرگرباشی فوق تخصص ارتوپدی اطفال انجام شده است را مشاهده کنید.

00:31
truncate dir-rtl

فیلم جراحی اصلاح راه رفتن روی پنجه پا

اختلال راه رفتن روی پنجه پا در کودکان چیست؟

کودکان تا 2 سالگی در حال یادگیری راه رفتن هستند و مغز آن‌ها در حال یادگیری و پیاده‌سازی الگوی صحیح راه رفتن است. ممکن است شما مشاهده کنید که کودکان شما روی پنجه پا، کنار پا و در کل به شکل نادرستی راه می‌روند. این مسئله تا دو سالگی طبیعی است ولی بعد از دو سالگی باید به آن حساس شوید چرا که ممکن است نشان‌دهنده یک اختلال یا بیماری زمینه‌ای باشد. اگر کودک شما بعد از دوسالگی همچنان روی پنجه پا راه می‌رود و نمی‌تواند به صورت صحیح راه برود باید به پزشک مراجعه کنید تا این مسئله بررسی شود چرا که ممکن است نشان دهنده اختلال در سیستم عصبی یا انقباض بیش از حد عضلات مربوطه باشد.

بیشتر بخوانید: شکستگی استخوان در کودکان

درمان راه رفتن روی پنجه پا در کودکان

علت راه رفتن روی پنجه پا در کودکان

راه رفتن در کودکان در سن دو سالگی به شکل صحیح خود نزدیک می‌شود و فرزند شما می‌تواند به درستی گام بردارد. گاهی اوقات ممکن است این چرخه دچار مشکل شود و شما مشاهده کنید که فرزند شما روی پنجه پا حرکت می‌کند و نمی‌تواند روی پنجه و پاشنه پا هماهنگی لازم را برقرار کند. اما علت این مشکل چیست؟ این اختلال ممکن است بدون دلیل باشد و بعد از مدتی رفع شود ولی ممکن است کاهی اوقات دلایل مهمی داشته باشد که در ادامه به این دلایل اشاره می‌کنیم:

  1. فلج مغزی: گاهی اوقات ممکن است مشکل راه رفتن روی پنجه پا به علت فلج مغزی رخ دهد یعنی بخشی از مغز که مسئول کنترل عملکرد عضلات است دچار آسیب شده باشد.
  2. کوتاهی تاندون آشیل: تاندون آشیل ماهیچه‌های ساق پا را به پشت استخوان پاشنه پا متصل می‌کند. اگر این تاندون یا عضلات ساق پا کوتاه باشند باعث می‌شود کودک شما نتواند پاشنه پا را به راحتی روی زمین قرار دهد و به همین دلیل روی پنجه پا راه برود.
  3. بیماری ژنتیکی دیستروفی عضلانی دوشن: اگر کودک شما در ابتدا به صورت درستی راه می‌رفت ولی بعد از مدتی شروع به حرکت روی پنجه پا کرده است بهتر است حتما بررسی شود چرا که ممکن است نشان از یک بیماری ژنتیکی داشته باشد. بیماری دستروفی عضلانی دوشن، عضلات را درگیر می‌کند و با گذشت زمان باعث ضعیف شدن آن‌ها می‌شود.
  4. بیماری میوپاتی: این بیماری یا ارثی است یا اکتسابی، میوپاتی باعث اختلال در عملکرد عضلات می‌شود و یکی از علائمی که از خود بروز می‌دهد مشکل در راه رفتن است و در کودکان به صورت راه رفتن روی پنجه پا خود را نشان می‌دهد.
  5. اوتیسم: راه رفتن روی پنجه پا در کودکان اوتیسم زیاد مشاهده می‌شود. البته این به آن معنی نیست که شما را نگران کند ولی به عنوان یکی از علت‌ها ممکن است در برخی مواقع رخ دهد.
  6. ایدیوپاتیک: گاهی اوقات با بررسی‌هایی که پزشک انجام می‌دهد هیچ دلیلی را نمی‌تواند برای این مشکل پیدا کند و در این حالت به آن ایدیوپاتیک گفته می‌شود. یعنی علت آن مشخص نیست.

مواردی که در اینجا ذکر شده است به این معنا نیست که کودک شما حتما دچار مشکل است و در اکثر مواقع این مشکل بعد از مدتی حل می‌شود. ولی اگر بعد از دو سالگی همچنان کودک شما دچار مشکل بود بهتر است روی این مسئله حساس شوید و به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: شکستگی هیپ در کودکان

عوارض راه رفتن روی پنجه پا

راه رفتن روی پنجه پا عوارضی را نیز می‌تواند به همراه داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • عدم تعادل و زمین خوردن کودکان به صورت مکرر که ممکن است به سر و مغز کودک که در حال رشد است آسیب بزند.
  • حساسیت اطرافیان روی این مسئله باعث می‌شو کودک شما خجالت بکشد و به لحاظ روانی تحت فشار قرار بگیرد.
  • ایجاد درد در مچ پا، زانو یا لگن
علت راه رفتن روی پنجه پا در کودکان

بیشتر بخوانید: صافی کف پا در کودکان

   درمان راه رفتن روی پنجه پا

درمان کودکانی که روی پنجه پا راه می‌روند با توجه به سن و شرایط کودک می‌تواند متفاوت باشد. از جمله روش‌های درمان راه رفتن روی پنجه پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیزیوتراپی: در این روش متخصص فیزیوتراپی می‌تواند با ورزش‌های مناسب دامنه حرکت فرزندتان را افزایش دهد و به کودک شما روش صحیح راه رفتن را یاد دهد.
  • آتل ساق پا: در صورت نیاز پزشک برای کودک شما آتل تجویز می‌کند تا باعث کشیدگی و افزایش طول تاندون آشیل شود و مشکل را رفع کند.
  • تزریق بوتاکس: اگر تاندون کوتاه و سفت باشد، پزشک تزریق بوتاکس را توصیه می‌کند تا با شل شدن عضله، تمرینات برای کش آمدن تاندون موثر واقع شود.
  • عمل جراحی: اگر هیچ کدام از موارد بالا جواب نداد باید عمل جراحی انجام شود.

سوالات متداول 

آیا گچ‌گیری می‌تواند به حل این مشکل کمک کند؟ 

گاهی اوقات پزشک برای افزایش طول تدریجی عضلات و تاندون گچ‌گیری را پیشنهاد کند.

راه رفتن روی پنجه پا در کودکان، در یک پا دیده می شود یا هر دو پا؟ 

برای پزشکان معالج نگران کننده است اگر کودک روی یک پا، با پنجه راه برود که این امر را یک مشکل عصبی در کودک میدانند.

نتیجه گیری

راه رفتن روی پنجه پا در کودکان در اکثر مواقع نگران‌کننده نیست و بعد از 2 سالگی رفع می‌شود ولی اگر بعد از 2 سالگی این مشکل حل نشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را شناسایی کنید و در صورت نیاز درمان آن را جدی بگیرید. پیشنهاد ما به شما مراجعه و زیر نظر گرفتن فرزندتان توسط دکتر حاج زرگر باشی که یک پزشک حاذق هستند، می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

آکندروپلازی

آکندروپلازی یکی از شایع‌ترین اختلالات ژنتیکی در رشد استخوان‌ها است