درمان دررفتگی آرنج کودکان

در رفتگی مفصل آرنج کودکان و روش های تشخیص و درمان

در رفتگی مفصل آرنج کودکان به دلیل فعالیت زیاد و یا انجام ورزش‌های مختلف یک آسیب شایع در کودکی محسوب می‌شود.  در رفتگی آرنج با اصطلاح کشیدگی آرنج نیز شناخته می‌شود چرا که این اتفاق به دلیل کشیدگی آرنج کودک رخ می‌دهد. در این آسیب ممکن است که برخی افراد آن را با شکستگی آرنج اشتباه بگیرند. اگر شما هم به دنبال تشخیص در رفتگی مفصل آرنج کودکان، درمان دررفتگی آرنج کودکان و مراقبت بعد از دررفتگی آرنج کودکان هستید با ما در این مقاله همراه باشید.

دررفتگی مفصل آرنج در کودکان

تشخیص در رفتگی مفصل آرنج کودکان

در رفتگی آرنج در کودکان یکی از شایع‌ترین نوع در رفتگی محسوب می‌شود و زمانی این حادثه برای کودک رخ می‌دهد که استخوان‌هایی که مفصل را تشکیل می‌دهند از جای خود خارج شوند.

تشخیص در رفتگی آرنج در کودکانی که سن کمتری دارند و مشخص کردن ناحیه‌ای که درد دارد ممکن است به راحتی نباشد. در صورت بروز حادثه، با حفظ خونسردی سعی کنید ناحیه درد را از کودک مطلع شوید و از تکان دادن با شدت آن خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: شکستگی آرنج در کودکان

زمانی که این اتفاق برای کودک رخ می‌دهد از تکان دادن به‌خصوص از خم کردن آرنج دست اجتناب کنید. بهتر است پس از بروز حادثه جهت معاینه در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. پزشک با بررسی ناحیه درد و تغییر شکل اندام اقدام به تجویز می‌کند. در اکثر مواقع برای تشخیص در رفتگی نیازی به رادیوگرافی نیست و تنها با شرح حال و بررسی وضعیت بیمار امکان تشخیص وجود دارد.

برای پیشگیری از این حادثه در کودکان بهتر است هنگام بلند کردن کودک به خصوص کودکان بین 1 تا 5 سال بسیار دقت داشته باشیم. همچنین اگر این اتفاق برای کودک رخ داد ممکن است مجدد این حادثه برایش رخ بدهد پس بهتر است هنگام بلند کردن کودک خردسال، آن را از زیر بغل بلند کنید.

بیشتر بخوانید: ناهنجاری های پا در کودکان

تشخیص دررفتگی مفصل آرنج کودکان

 

درمان دررفتگی آرنج کودکان

دررفتگی آرنج در کودکان خردسال به دلیل ضعیف بودن مفاصل بسیار شایع‌تر از بزرگسال است و اگر کودک خردسال در هنگام بازی از مچ دست گرفته و کشیده شوند ممکن است باعث بروز در رفتگی بشود.

در صورت بروز در رفتگی آرنج، از جا انداختن آن توسط خودتان جدا خودداری کنید چرا که باعث آسیب به بافت و عصب‌های اطراف آن می‌شوید. در نتیجه پس از بروز حادثه دست کودک را بی‌حرکت نگه داشته و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

پزشک پس از بررسی ممکن است برای دست کودک اسکن را تجویز کند. این کار برای بررسی آرنج که شکستگی رخ داده است یا در رفتگی انجام می‌شود. اگر بافت آسیب ندیده باشد پزشک استخوان را به وضعیت صحیح خود برمی‌گرداند و ممکن است آن را آتل بندی کند.

پس از باز کردن آتل ممکن است دست ضعیف شود و پزشک برای تقویت مجدد دست فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی را برای فرد تجویز می‌کند. باید توجه داشته باشیم که بی‌توجهی به دررفتگی باعث آسیب و فشار به رگ های خونی و اعصاب اطراف را ایجاد می کند. 

بیشتر بخوانید: تشخیص صافی کف پا در کودکان

مراقبت بعد از دررفتگی آرنج کودکان

مراقبت بعد از دررفتگی آرنج کودکان موضوعی بسیار مهم و پر اهمیت است که باید به آن توجه داشته باشیم. تجربه در رفتگی در کودک می‌تواند برای اطرافیان آن استرس زا باشد اما باید توجه داشته باشیم که با مراجعه سریع به پزشک و انجام مراقبت‌های لازم می‌توان در روند بهبود کودک نقش موثری داشت.

  • پیروی از برنامه درمانی و انجام تمرینات که پزشک تجویز کرده است.
  • ممکن است پزشک برای کاهش درد در کودک مسکن را تجویز کند. در نتیجه با مصرف به موقع دارو‌های مسکنی که پزشک تجویز کرده است می‌توانید در کاهش درد نقش مفیدی داشته باشید.
  • کودک باید استراحت داشته باشد. پزشک برای آسیب‌های مفاصل بین 3 تا 5 روز استراحت را در نظر می‌گیرد.
  • تا حد امکان آرنج را بالاتر از سطح بدن قرار دهید
  • از کمپرس یخ برای کاهش تورم استفاده کنید توجه داشته باشید که یخ را به صورت مستقیم بر روی پوست قرار ندهید. 

سوالات متداول

آیا دررفتگی مفصل آرنج کودک را در منزل می‌توان درمان کرد؟

خیر، از اقدام به درمان در منزل جدا خودداری کنید. با انجام درمان در منزل می‌توانید آسیب‌های جبران ناپذیری را برای کودک رقم بزنید.

پس از دررفتگی آرنج کودک چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

اگر کودک دچار آسیب آرنج شد با حفظ خونسردی و نگه‌داشتن ثابت دست، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

کودک پس از دررفتگی آرنج می‌تواند به فعالیت ورزشی خود ادامه دهد؟

حتما قبل از شروع مجدد ورزش با پزشک مشورت بگیرید چرا که برخی فعالیت‌های ورزشی می‌تواند درد را افزایش دهد.

نتیجه‌گیری

در رفتگی مفصل آرنج کودکان نگرانی است که برای والدین در دوره کودکی فرزندشان ایجاد می‌شود.فرد می‌تواند با رعایت مراقبت‌های لازم از بروز این حادثه برای کودک پیشگیری کند. در صورت بروز حادثه برای کودک با حفظ خونسردی در اسرع وقت برای درمان به پزشک مراجعه کرده و اقدام به درمان کنید و از مراقبت‌های لازم پس از آن نیز غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط