علت در رفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس در آرنج

در رفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس در آرنج

در رفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس در آرنج از انواع ناهنجاری هایی است که در زمان تولد نوزاد تشخیص داده نمی شود. افرادی که به این عارضه دررفتگی دچار شدند، محدودیت هایی در خم کردن کامل مفصل آرنج خود دارند. به طور کلی این مشکل مانند دیگر بیماری های مادرزادی آرنج در هنگام رشد جنین در بدن مادر رخ می دهد. توصیه می شود که برای درمان بهتر این عارضه حتما کودک توسط یک متخصص ارتوپدی اطفال معاینه شود.

دررفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس در آرنج

در رفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس در آرنج چیست؟

در رفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس در آرنج همان گونه که از نامش پیداست، نوعی ناهنجاری مادرزادی است که در آن سر استخوان رادیوس یا همان زند بالایی، در مفصل آرنج در جای خود قرار ندارد. در واقع به صورت طبیعی باید سر استخوان رادیوس با کندیل خارجی استخوان بازو مفصل شود. اما در عارضه دررفتگی، سر استخوان رادیوس به طرف جلو جابجا شده و ارتباط آن با کندیل خارجی بازو قطع می شود. در حقیقت می توان گفت در این دررفتگی، استخوان اولنا یا همان زند پایینی و استخوان رادیوس یا همان زند بالایی ارتباط شان را با استخوان بازو از دست داده و جا به جا می شوند. البته گاهی این جا به جایی تنها در مفصل میان بازو و استخوان رادیوس رخ می دهد.

بیشتر بخوانید: دررفتگی مفصل آرنج در کودکان

انواع دررفتگی سر استخوان رادیوس در آرنج

به طور معمول این ناهنجاری مادرزادی یک طرفه بوده و ممکن است به ۲ صورت قدامی و یا خلفی باشد.

1.    دررفتگی قدامی

دررفتگی قدامی به این شکل است که در آن سر استخوان رادیوس، جلوی زائده کاپیتلوم قرار گرفته است. در نتیجه بیمار مبتلا به این نوع دررفتگی، در زمان خم کردن مفصل آرنج، با محدودیت هایی مواجه می شود.

2.    دررفتگی خلفی

نوع دیگر این عارضه که به دررفتگی خلفی شناخته می شود، شایع تر است. در دررفتگی خلفی، سر استخوان رادیوس در خلف یا در پشت زائده کاپیتلوم قرار گرفته است. در نتیجه بیمارانی که به این نوع عارضه دررفتگی دچار هستند، نمی توانند به صورت کامل مفصل آرنج شان را صاف و مستقیم کنند.

تشخیص این دررفتگی به واسطه استفاده از عکس رادیولوژی انجام پذیرفته و در زمانی که بیمار هیچ شکایتی از این عارضه ندارد، پزشک، درمان را ضروری نمی داند. توصیه می شود برای درمان هر چه بهتر این عارضه به بهترین فوق تخصص ارتوپدی اطفال مراجعه شود.

درمان در رفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس در آرنج

علت در رفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس در آرنج

در رفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس آرنج از دسته بیماری های بسیار نادر به شمار می رود. در بسیاری از موارد، زمانی فرد به این مشکل دچار شود که احتمال وجود برخی دیگر از ناهنجاری ها نیز در بدن او وجود داشته باشد. در واقع این عارضه می تواند با سایر مشکلات استخوانی مرتبط باشد. در مورد علت بروز این مشکل تا به حال هیچ نوع گزارش و نتیجه ای دریافت نشده است. ولی پزشکان بر این باور هستند که علت بروز این ناهنجاری به ژنتیک افراد مربوط شده و موروثی است.

این مشکل نیز همانند دیگر انواع بیماری های استخوانی مادرزادی مشابه خود، زمانی که جنین در حال رشد در شکم مادر است و در هفته ۹ تا ۱۲ بارداری رخ خواهد داد. تشخیص این در رفتگی با کمک تصویر پرتونگاری ممکن است. توصیه می شود اگر کودک شما به این عارضه دچار شده است، او را برای معاینه به یک پزشک متخصص ببرید. شما می توانید برای تشخیص و درمان این عارضه به دکتر زرگرباشی، فوق تخصص ارتوپدی اطفال که در درمان این ناهنجاری کودکان، سابقه درخشانی دارد مراجعه نمایید.

علائم در رفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس در آرنج

در مورد علائم در رفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس در آرنج باید گفت که ممکن است کودکان مبتلا به این عارضه، محدودیت هایی در چرخش ساعد و مچ دست خود داشته باشند. در حقیقت از علائم و نشانه های اصلی این دررفتگی، محدودیت های حرکتی در آرنج است. این بیماری مانند دررفتگی که به علت ضربه و تروما ایجاد می شود، نبوده و نباید تشخیص این دو عارضه با هم اشتباه شود. همچنین همراه بودن این بیماری با برخی از ناهنجاری های مادرزادی مانند محدب بودن سر استخوان رادیوس یا کوچک بودن زائده کاپیتلوم، نیز از دیگر علائم دررفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس است. پزشک با مشاهده این علائم در کودک، جهت تشخیص دقیق، عکس رادیوگرافی را برای او تجویز می کند. در این تصویربرداری، دررفتگی استخوان کاملا قابل مشاهده و تشخیص خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ماکروداکتیلی

درمان در رفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس در آرنج

به طور معمول تشخیص دررفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس در آرنج، با معاینه و تصویربرداری از ساعد و آرنج میسر خواهد بود. برای درمان این عارضه نمی توان از روش جا انداختن سر استخوان رادیوس استفاده کرد. در واقع تا حد زیادی می توان با انجام فیزیوتراپی، محدودیت های حرکتی آرنج در کودکان مبتلا به این ناهنجاری را بهبود بخشید. معمولا پزشک پس از تشخیص این ناهنجاری، اگر مشاهده کند که فرد بیمار هیچ شکایتی و دردی بابت این عارضه ندارد، نیازی به درمان این بیماری نخواهد دید. اما در صورتی که بیمار با محدودیت حرکت آرنج مواجه بوده، درد داشته و یا از شکل بد آرنج خود ناراحت باشد، پزشک توسط عمل جراحی، سر استخوان رادیوس را خارج می سازد.

البته لازم به ذکر است که شاید این عمل جراح محدودیت حرکتی را بهتر نموده و از شدت درد بکاهد ولی در مواردی نیز محدودیت حرکتی با جراحی درمان نخواهد شد. زیرا این بیماران در کنار مشکلات استخوانی، در کپسول مفصلی، عضلات اطراف آرنج و رباط ها نیز ناهنجاری دارند و این محدودیت حرکتی، دلایل بسیاری دارد که تمام آن ها با عمل جراحی درمان نخواهند شد.

در این بخش به بررسی مهم ترین سوالات رایج در مورد در رفتگی مادرزادی سر استخوان رادیوس در آرنج خواهیم پرداخت:

آیا خود افراد یا شکسته بند های خانگی می ‌توانند استخوان رادیوس آرنج را جا بیندازید؟

خیر، هرگز این کار هرگز جایز نخواهد بود. چرا که این امر می ‌تواند موجب آسیب‌ های اضافی به اعصاب، بافت‌ ها و رگ‌ های اطراف شود.

سن جراحی ناهنجاری دررفتگی رادیوس چه زمانی است؟

در شرایطی که دررفتگی استخوان رادیوس مانع حرکات مفصلی فرد شود، لازم است به واسطه جراحی، سر استخوان رادیوس برداشته شود. این جراحی باید تا زمان بلوغ و نوجوانی به تاخیر افتاده و پس از آن در بزرگسالی افراد انجام شود.

چرا پزشک در کودکی عارضه دررفتگی سر استخوان رادیوس را جراحی نمی کند؟

زیرا این جراحی بسیار حساس و مهم بوده و با انجام آن در سنین کودکی، ممکن است در عملکرد مچ و همچنین ساعد دست کودک، اختلال ایجاد شود.

درمان عارضه دررفتگی استخوان رادیوس توسط جراحی، در مواقعی می تواند محدودیت حرکتی را بهبود بخشیده و موجب کاهش شدت درد شود. ولی در مواردی نیز این محدودیت حرکتی با انجام جراحی بهتر نخواهد شد. البته که انتخاب بهترین پزشک متخصص ارتوپدی اطفال و استفاده از تجربیات او، می تواند در درمان و بهبود این عارضه بسیار موثر باشد. بنابراین توصیه می شود که در انتخاب پزشک متخصص مربوطه کاملا دقت داشته باشید.