شکستگی لگن کودکان

شکستگی لگن (هیپ) در کودکان نیاز به جراحی دارد؟

شکستگی لگن یا هیپ در کودکان، به شکستگی قسمت بالایی استخوان ران کودک گفته می شود. احتمال بروز شکستگی لگن در کودکان بسیار زیاد است، به دلیل اینکه فعالیت بدنی کودکان بسیار بالا است و ممکن است حین دویدن یا پریدن دچار مشکل شکستگی لگن شوند. اگر این مشکل به موقع درمان نشود، می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند کوتاهی یا بلندی پا شود. عواملی مانند زمین خوردن کودک با شدت و در جهت مناسب ریسک شکستگی لگن را افزایش خواهد داد. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی شکستگی لگن در کودکان و راه‌های درمان آن بپردازیم.

شکستگی هیپ در کودکان

منظور از شکستگی لگن در کودکان چیست؟

شکستگی لگن (هیپ) در کودکان ممکن است در بخش های مختلف استخوان لگن در اثر ضربه شدید رخ دهد. هر چقدر فشار وارد شده به لگن شدید تر باشد، میزان آسیب وارد شده به استخوان لگن بیشتر خواهد بود. با وجود اینکهمفصل لگن یا سر ران بسیار مقاوم است و مسئولیت حمایت از راه رفتن را بر عهده دارد، اما ممکن است بر اثر سقوط، ضربه و عوامل دیگر دچار شکستگی شود. بعد از شکستگی کودک در راه رفتن و حرکت کردن دچار مشکل می شود و باید برای حل این مشکل اقدامات درمانی لازم توسط پزشک انجام گردد. در صورت عدم درمان به موقع و اصولی شکستگی لگن ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای کودک در آینده ایجاد شود.

چرا شکستگی هیپ در کودکان اتفاق می افتد؟

علل مختلفی برای شکستگی لگن یا هیپ در کودکان وجود دارد. اصلی ترین علت آن ضربه مستقیم و شدید به مفصل لگن می باشد. در صورتی که استخوان های کودک در اثر بیماری های ضعیف و شکننده شود، سریع تر در معرض شکستگی لگن قرار خواهد گرفت. همچنین مصرف برخی داروها ممکن است بر سیستم عصبی تاثیر بگذارد و باعث ایجاد ریسک بالای شکستگی استخوان گردد.

در صورت افتادن از ارتفاع و زمین خوردن نیز ممکن است کودک دچار این مشکل شود.

تشخیص شکستگی لگن در کودکان

برای تشخیص شکستگی لگن در کودکان، چندین نشانه و علامت وجود دارد که ممکن است کمک کننده باشد:

  • درد شدید: اگر کودک به شدت درد لگن داشته باشد و نمی‌تواند برخی حرکات را انجام دهد، ممکن است شکستگی وجود داشته باشد.
  • تورم: اگر قسمت لگن یا منطقه اطراف آن ورم کرده باشد، این نشانه‌ای از شکستگی ممکن است باشد.
  • عدم توانایی در حرکت: اگر کودک نمی‌تواند برخی حرکات را انجام دهد، مانند راه رفتن، پرش یا خم شدن به طور کامل، ممکن است شکستگی هیپ وجود داشته باشد.

در هر صورت، برای تشخیص صحیح شکستگی لگن در کودکان، لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید. او می‌تواند با استفاده از امکانات تشخیصی مانند اشعه ایکس و تاریخچه بالینی کودک، به تشخیص درست برسد و درمان مناسبی را تجویز کند.

تشخیص شکستگی لگن در کودکان

روش های درمان شکستگی لگن در کودکان و خردسالان

انتخاب روش درمانی شکستگی استخوان لگن در کودکان به میزان آسیب وارد شده به بافت استخوانی و نحوه شکستگی بستگی دارد. برای درمان شکستگی لگن در کودکان ممکن است به گچ گرفتن یا جراحی نیاز داشته باشد. در صورتی که شکستگی شدید باشد، جهت پیشگیری از جابجایی استخوان ها، به طور همزمان جراحی و گچ گرفتن انجام می شود.

گچ گرفتن بدون نیاز به جراحی

به دلیل انعطاف پذیر بودن استخوان لگن در کودکان، روش گچ گرفتن بدون نیاز به جراحی در کودکانی که زیر 5 سال سن دارند انجام می شود. با گچ گرفتن، ناحیه لگن بی حرکت نگه داشته می شود و زودتر جوش خواهد خورد.

گچ گرفتگی با جراحی

چنانچه شکستگی استخوان لگن در چند ناحیه و شدید باشد، ممکن است پزشک از روش جراحی و گچ گرفتن استفاده نماید. معمولا در صورتی که کودک بالای 5 سال سن داشته باشد، از جراحی برای ترمیم بافت تخریب شده استخوان لگن استفاده می شود. جهت جلوگیری از بروز هر گونه آسیب دیدگی از پین های نگه دارنده یا گچ گرفتگی استفاده می شود.

روش های جراحی لگن در کودکان

جراحی لگن در کودکان با توجه به وضعیت کودک و میزان مشکلات او با روش های مختلفی انجام می شود. خوشبختانه کودکان سریع تر از بزرگسالان دوران بهبودی بعد از عمل خود را طی می کنند. همچنین اگر جراحی توسط جراح حاذق و با تجربه انجام شود، شکل گیری استخوان به نحو احسن انجام می شود و کودک دچار هیچ گونه مشکلی نخواهد شد.

از جمله روش های جراحی لگن عبارتند از:

تکنیک جراحی بسته

به دلیل کم تهاجمی بودن روش جراحی لگن بسته، معمولا این تکنیک در سنین بین 5 تا 24 ماهگی انجام می شود. حین عمل کودک باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد.

تکنیک جراحی باز

تکنیک جراحی شکستگی لگن به روش باز، در شرایط خاص و در وضعیتی که بافت اضافی از جا انداختن مفصل ممانعت می کند، انجام می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی شکستگی لگن در کودکان پرداختیم. در صورتی که شکستگی لگن در کودک اتفاق بیفتد، باید سریعا مراحل درمانی توسط متخصص ارتوپدی کودکان انجام شود تا مشکلی در آینده برای کودک ایجاد نگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط