درمان شکستگی استخوان ران پا در کودکان

شکستگی استخوان ران در کودکان؛ علل، علائم و درمان

شکستگی استخوان ران در کودکان مشکلی است که شاید برای فرزندان شما نیز اتفاق بیفتد. در صورت بروز این حادثه اگر درمان‌های لازم به صورت صحیح انجام نشود، کودک با عوارض جبران ناپذیری مانند بلند و یا کوتاه شدن پا، عدم تقارن بین اندازه پاها و مشکلاتی در راه رفتن مواجه خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نوع شکستگی در کودکان و روش درمان آن تا پایان با ما همراه باشید.

شکستگی استخوان ران در کودکان

شکستگی استخوان ران در کودکان چیست؟

استخوان ران به عنوان محکم‌ترین، بلندترین، سنگین‌ترین و بزرگترین استخوان در بدن کودکان به شمار می‌رود که راه رفتن و ایستادن را برای آنان ممکن می‌کند. به دلیل اندازه و قدرتی که این استخوان دارد، شکستگی آن تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که استخوان ران تحت فشار بسیار زیادی قرار بگیرد.

اگر چه شکستگی استخوان ران در کودکان تحت فشاری بسیار بالا انجام می‌شود، اما بروز این اتفاق در دوره کودکی چندان غیرمعمول و دور از انتظار نیست. به عنوان مثال در نوزادانی که با عارضه دیسپلازی اسکلتی متولد می‌شوند یا اگر مادر زایمان طبیعی بسیار سختی داشته باشد، این حادثه رخ می‌دهد.

اگر چه این نوع شکستگی در کودکان طی ۳ الی ۴ هفته بهبود می‌یابد، اما در صورت بروز این حادثه باید هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم شکستگی استخوان ران در کودکان

به عنوان مهمترین علائم شکستگی استخوان ران در خردسالان و کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

1. بروز مشکل در حرکت دادن پا

2. ناتوانی در راه رفتن و یا ایستادن

3. تورم و درد ران به همراه کبودی

4. تغییر شکل غیرمعمول ران

5. بیرون زدن استخوان از پوست بدن ( علائم شکستگی بسیار شدید)

بیشتر بخوانید: لنگیدن پای کودک

علائم شکستگی استخوان ران در کودکان

علل شکستگی استخوان ران در کودکان

اگر یک نیروی قدرتمند که بیشتر از تحمل استخوان باشد به آن وارد شود، قطعاً استخوان می‌شکند. شکستگی استخوان ران در کودکان به دلایل گوناگونی مانند وارد شدن ضربه مستقیم، تروما و یا به دلیل زمین خوردن اتفاق می‌افتد.

معمولاً شکستگی این استخوان در کودکان به دلایل زیر اتفاق می‌افتد.

• سقوط: به عنوان مثال اگر کودکی از بالای پله‌ها به سمت پایین سقوط کند با این مشکل مواجه خواهد شد.
  • ضربه متوسط تا شدید: این ضربه ممکن است در هنگام انجام ورزش‌های تماسی و یا در هنگام تصادف اتفاق بیفتد و در نهایت منجر به شکستگی ران کودک شود.

بیشتر بخوانید: کیفوز در کودکان

شکستگی این استخوان در کودکان کمتر از یک سال غیرمعمول است، اما چندان دور از انتظار نیست و ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد.

• زایمان دشوار
  • اختلال استخوان‌زایی و دیگر شرایط پزشکی که سبب ضعف در این استخوان می‌شود.

درمان شکستگی استخوان ران پا در کودکان

درمان شکستگی استخوان ران پای کودک به شدت شکستگی و سن او بستگی دارد. در برخی موارد شکستگی استخوان ران را می‌توان با روش گچ گرفتن یا جااندازی درمان نمود. در حالی که در برخی موارد برای درمان شکستگی به فیکساسیون و جراحی نیاز است.

به طور کلی روش‌های درمان شکستگی استخوان ران پای کودکان به شرح زیر است.

ریداکشن بسته یا جااندازی

ریداکشن بسته روشی است که برای تنظیم و دستکاری (جا انداختن) استخوان به کار برده می‌شود. در این روش پزشک از طریق IV به بیمار داروی بیهوشی را تزریق نموده و سپس نسبت به جا انداختن قطعات استخوان کودک از روی بدن اقدام می‌کند.

گچ گرفتن

پس از انجام ریداکشن یا جا انداختن استخوان،ص پزشک اقدام به گچ گرفتن ران کودک می‌کند تا در هنگام بهبودی استخوان در جای خود ثابت بماند. معمولاً پس از برداشتن گچ پای کودک برای بازگشت انعطاف‌پذیری استخوان‌های او، باید جلسات فیزیوتراپی را آغاز کرد.

جراحی شکستگی استخوان ران

جراحی یکی از روش‌هایی است که برای درمان شکستگی استخوان ران در کودکان به کار برده می‌شود. جراح با توجه به شدت شکستگی از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کند که به شرح زیر است.

تثبیت داخلی

اگر شکستگی ران پای کودک پیچیده و شدید باشد پزشک پیچ، صفحه یا میله‌های فلزی را وارد استخوان ران می‌کند. با این روش استخوان شکسته شده در حین بهبودی در جای خود ثابت می‌ماند.

تثبیت خارجی

در صورتی که امکان استفاده از روش تثبیت داخلی وجود نداشته باشد، پزشک جراح از طریق پوست پین‌های فلزی را وارد استخوان شکسته می‌کند. پین‌های فلزی به میله‌ای که خارج از ران پای کودک قرار دارد متصل خواهند شد. پین‌ها و میله‌ها استخوان را در یک راستا نگه می‌دارند و سبب بهبود آن می‌شوند.

میله‌ها یا میخ‌های داخل حفره‌ای

در این روش پزشک برش‌هایی را در سطح پوست ایجاد کرده و سپس میخ‌ها را وارد استخوان ران می‌کند. میخ‌ها سبب مرتب شدن استخوان‌ها شده و آن‌ها را سر جای خود ثابت نگه خواهند داشت. در این روش نیز استخوان‌ها به صورت کاملاً طبیعی به رشد و بازسازی خود ادامه می‌دهند.

سوالات متداول شکستگی استخوان ران کودکان

آیا شکستگی استخوان ران کودکان دردناک است؟

این نوع شکستگی به عنوان یکی از دردناک‌ترین نمونه‌های شکستگی استخوان به شمار می‌رود که دردی غیرقابل‌توصیف و غیر‌قابل‌تحمل دارد.

چگونه می‌توان از شکستگی استخوان ران کودکان جلوگیری کرد؟

متاسفانه شما امکان پیشگیری از رویدادهایی که سبب شکستگی استخوان ران کودکان می‌شوند را نخواهید داشت؛ زیرا به دلیل حوادثی همچون تصادف، پرت شدن از پله و غیره اتفاق می‌افتند. اما می توان جوانب احتیاط را رعایت کرد تا از بروز حوادث پیشگیری نمود.

آیا روشی برای کاهش دردهای مزمن ناشی از شکستگی استخوان ران خردسالان وجود دارد؟

درد کودکان با گچ گرفتن پا و یا عمل جراحی تسکین می‌یابد. فیزیوتراپی و مصرف داروهای مسکن نیز می‌تواند به کاهش درد کودکان کمک کند.

آیا درد استخوان ران شکسته کودکان ادامه‌دار است؟

بله معمولاً درد شکستگی استخوان ران تا مدت‌ها پس از بهبودی نیز ادامه دارد. این درد به علت آسیب عصبی و جوش نخوردگی رخ می‌دهد.

نتیجه‌گیری

شکستگی استخوان ران در کودکان به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد. در صورتی که این شکستگی به درستی تشخیص داده نشود و یا درمان‌های لازم برای بهبود آن صورت نگیرد، کودک با عوارض گوناگونی مواجه خواهد شد. در صورتی که به ران پای فرزند شما ضربه وارد شده و از علائم شکستگی ران برخوردار است، می‌بایست هر چه سریعتر به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید. پزشک با انجام معاینات فیزیکی و تصویربرداری‌ می‌تواند وجود یا عدم وجود شکستگی را تشخیص بدهد. به تمامی دستورالعمل‌های تجویز شده توسط پزشک جهت درمان استخوان شکسته ران پای فرزند خود توجه کنید تا هر چه زود‌تر بهبودی حاصل گردد.